I forbindelse med, at jeg flyttede hjemmefra for ti år siden, skulle jeg til at tænke på praktiske anskaffelser i form af blandt andet vaskepulver, håndklæder og køkkenservice. Ting, der var blevet taget for givet, mens jeg voksede op i mit barndomshjem med alting til fri afbenyttelse.

En dag kom jeg med min mor forbi et af sommerens loppemarkeder i Otterup på Nordfyn. Der var meget uinteressant skrammel, men jeg fik i vrimlen øje på nogle utroligt flotte tallerkener, selvom det endnu ikke faldt mig naturligt at kigge efter den slags ting. Det var en midaldrende herre, der solgte dem – otte middagstallerkener og otte dybe tallerkener var der i alt.

Først var jeg for forlegen til at spørge, hvad han skulle have for dem, for de så meget fine ud med dobbelt guldkant omkring en sart blågrå bort. Ikke desto mindre fik jeg taget mod til mig, og jeg var ved at falde bagover, da han fortalte, hvor lidt han skulle have for dem samlet. Det var omkring 150 kr. eller lignende, og jeg slog straks til! Så stod jeg pludseligt der som 20-årig og havde et fint spisestel til otte personer fra det, der skulle vise sig at være norske Egersund Fayancefabrik.

Jeg er ikke senere stødt på navnet, men efter at have googlet lidt rundt er det blevet mig bekendt, at fabrikken blev grundlagt i Egersund i 1847 af ler- og stentøjsentusiast Johan Feyer. Han havde adskillige engelske arbejdere ansat på potteriet, og de sproglige barrierer skabte da også en del vanskeligheder i starten, men efterhånden blev fabrikken landsbyens største arbejdsplads og sågar Norges største stentøjsproducent.

I 1979 blev fabrikken nedlagt og senere omdannet til museum med udstilling af mange af de genstande, der igennem tiden i stort omfang er blevet fremstillet på fabrikken. Stemplingerne fra Egersund Fayancefabrik har varieret igennem tiden, og ud fra de otte forskellige stempler præsenteret her kan jeg konkludere, at mine fine tallerkener er fra omkring år 1963-1969.

Ude i køkkenskabet står tallerkenerne på en hylde for sig med en håndfuld af de dybe Sonja, Aluminia-tallerkener stablet ovenpå grundet optimering af pladsudnyttelsen i det lille køkken. Egersund-tallerkenerne bruges specielt til finere mad og gæstebesøg, og jeg værdsætter dem nu lidt ekstra efter at have læst historien bag deres tilblivelse på Egersund Fayancefabrik.