En af de ting, jeg husker fra min barndom, som ikke mange af mine legekammerater brød sig om, men som jeg elskede, er øllebrød. Jeg ville dog kun spise det med rigelige mængder æggesnaps på, så mens min mor kogte øllebrøden, fik jeg som regel tjansen med at piske æggesnaps med min førnævnte hjulpisker.

Nu, hvor kulden er kommet snigende, og vinden rusker i træerne uden for vinduet, er den lune øllebrød med den søde æggesnaps kommet i kridthuset igen. Der er folk, der spiser den med flødeskum eller mælk på, men det har aldrig været et hit hos mig. Så her får I min opskrift – så kan man selv justere mængderne efter smag og behov.

INGREDIENSER (til én portion):

1½ skiver rugbrød uden kerner
1 flaske hvidtøl eller maltøl
½ tsk salt

Blommen fra et stort æg
Lidt af hviden fra ægget
Ca. 3-4 spsk sukker
½ tsk vanillesukker

FREMGANGSMÅDE:

• Smuldr rugbrødet groft i en lille gryde
• Hæld hvidtøllen/maltøllen over, og sæt det til kogning
• Når grydens indhold koger, tages låget af, og salt tilsættes
• Lad øllebrøden koge ind til en lind grød
• Skold imens ægget, så alle bakterier på skallen dræbes
• Læg æggeblommen i en skål, tilføj lidt af hviden fra ægget
• Hæld sukker og vanillesukker ved, og pisk det luftigt
• Når æggesnapsen er blevet bleg og sej, er den klar
• Servér den varme øllebrød med æggesnaps på toppen

Jeg tilsætter ikke sukker i selve øllebrøden, da æggesnapsen gør det rigeligt sødt. Vanillesukkeret giver æggesnapsen et frisk twist, som jeg godt kan lide, og ellers kan man sagtens udelukke det. Jeg er vokset op med, at vi kun havde rørsukker i køkkenskabet, men skal jeg være ærlig, foretrækker jeg æggesnapsen lavet på almindeligt hvidt sukker.

Adskillige gange har jeg lavet øllebrøden alene på vand og uden nogen former for øl i, og det kan sagtens fungere også. Øllebrød på almindelig øl bliver en anelse mere bittert end med hvidtøl og maltøl, så det er nok ikke et hit hos børn, men jeg synes, det smager ganske udmærket. Man kan også vælge at blande vand med den valgte type øl til kogningen.

Æggensnapsen nåede at flyde ud, da jeg tog sidste billede. Sådan er det jo, når det kommes på noget varmt. Så det ser måske lidt voldsomt ud, men tro mig – jeg kan sagtens spise sådan en portion med æggesnaps af to æggeblommer! Kald mig bare en sukkergris ;-)

Til sidst vil jeg lige forklare, hvorfor jeg bruger noget af æggehviden også. Jeg har fået fortalt, at det ideelle er at piske blomme og hvide separat, og derefter vende hviden i den egentlig æggesnaps. Hviden har til formål at gøre æggesnapsen mere luftig og dermed give ekstra fylde, så man får lidt mere ud af ægget end ved kun at bruge blommen. Jeg blander dog hele molevitten sammen med sukkeret og pisker på én gang, og det virker fint for mig.