Blommechutney 1

Min søde veninde forærede mig forleden et kæmpe læs blommer, som jeg skulle finde ud af at give ben at gå på og få udnyttet til fulde. Et af de første eksperimenter blev denne blommechutney, som jeg fandt inspiration til på Politikens hjemmeside.

Chutneyen blev særdeles vellykket og blev værdsat allerede selv samme aften, den var kogt, hvor vi besluttede at bestille indisk take away fra Indian Curry House i Århus. Chutneyen passede perfekt til de indiske gryderetter, risen og naanbrødet og kan klart anbefales som alternativ til de traditionelle chutneyer med lime og mango.

Man kan ud over til indisk mad også vælge at nyde chutneyen som tilbehør til ost eller til en varm ret, der ikke nødvendigvis er stærk, eksempelvis gryderetter eller stege. I hvert fald bør I ikke snyde jer selv for denne lækre chutney, så her kommer opskriften:

Blommechutney 2

Blommechutney 3

INGREDIENSER (til ét sylteglas):

500 gram blommer
175 gram rørsukker
1 dl. æblecidereddike
½ frisk chili
Atamon

Blommechutney 4

FREMGANGSMÅDE:

• Halvér blommerne, og fjern stenene
• Skær halvdelene i ca. 3 både hver alt efter størrelse
• Tilsæt blommer, sukker og eddike i en gryde
• Lad det koge op uden låg
• Udkern chilien, og tilsæt “skallen” i gryden
• Lad massen koge uden låg, til chutneyen tykner
• Smag evt. til med mere sukker eller eddike
• Skyl et sylteglas i atamon eller stærk spiritus
• Fjern chilien, før chutneyen hældes over
• Hæld chutneyen på glas, og lad den afkøle i køleskab

Blommechutney 5

Blommechutney 6

Chutneyen bliver mediumstærk af den tilsatte udhulede chili, og hvis man ønsker den stærkere, kan man snildt lade en hel udkernet chili koge med i stedet for en halv. Jeg synes, den halve passer godt i styrken, så den søde blommesmag ikke overdøves.

Ifølge Politiken kan chutneyen holde sig i mindst seks måneder, hvis den opbevares tørt og køligt, og hvis ellers man kan holde fingrene fra den, må jeg hellere lige tilføje ;-)

