Nu hvor sommerens frugter synger på sidste vers, og man skal lede godt og grundigt i butikkerne efter en anstændig bakke jordbær, har jeg skyndt mig at koge endnu en omgang jordbærsaft – denne gang dog med en god portion blåbær tilsat i stedet for kirsebær, som jeg gjorde i denne opskrift.

Denne opskrift er faktisk præcist den samme, hvor jeg blot har skiftet nogle bær ud med nogle andre. Ganske enkelt. Og man kan jo improvisere, som det passer en blot med tanke på, at nogle bær er mere vandholdige end andre, og at man skal forsøge at bevare forholdet til de resterende ingredienser i relation til bærmængden.

INGREDIENSER (til knapt 1 liter koncentreret saft):

500 gram friske jordbær
200 gram blåbær
4 dl. vand
600 gram sukker
1 stort skvæt citronsaft
1 tsk. vanillesukker

FREMGANGSMÅDE:

• Skyl jordbærrene fri for jord, og nip toppen af
• Skyl blåbærrene, og bland dem sammen med jordbærrene
• Blend jordbær og blåbær i en minihakker eller blender
• Hæld massen i en gryde, og tilsæt vand, sukker, citronsaft og vanillesukker
• Kog massen under låg i ca. 20 minutter
• Vær opmærksom på, at det det ikke koger over undervejs
• Tag massen af varmen, og si det i en finmasket sigte eller vha. et klæde
• Pres ikke massen igennem, men lad det sive forsigtigt igennem af sig selv
• Efter et par timer er saft adskilt fra den grødede masse
• Hæld saften på en flaske skyllet i Atamon (eller stærk spiritus)
• Nyd saften kold og fortyndet med den mængde vand, der ønskes

Jeg kan godt lide den kraftige smag af bærrene, så jeg blander saft og vand i det størrelsesforhold, der ses på de to sidste billeder. Når vejret har været rigtigt varmt, har jeg dog haft lidt mere vand i.

De blå “flydere” i glasset er en slags isterninger i plast med flydende indhold indeni. Jeg er vokset op med sådan nogle og synes, det er genialt, at man ikke får fortyndet sin drik som ved almindelige isterninger, der smelter. Disse er købt i Føtex ved Nørrebro st. i København og kommer i et net med forskellige stykker formet som frugt i varierende farver.