De sidste par dage har der ligget tre sølle bananer på køkkenbordet, som fik flere og flere pletter. Jeg gider kun spise bananer, der lige er blevet modne og stadig er faste i det, hvorimod herren i huset foretrækker dem modne og bløde. De her var dog nok nået til tredje fase, og vi var begge begyndt at ignorere staklerne.

I dag tænkte jeg dog, at det måtte være nok – mad skal jo ikke smides ud, så jeg fik googlet mig til denne opskrift, som jeg så har modificeret til mine smagsløg foruden at smide en ekstra banan oven i hatten, da vi jo havde tre, der skulle have ben at gå på. Her kommer min version af opskriften:

INGREDIENSER (til et lille kagefad):

2 dl. sukker
2 tsk. vanillesukker
3 æg
2 dl. hvedemel
1 tsk. bagepulver
100 gram smør
3 modne bananer
2 håndfulde valnødder
Flormelis

FREMGANGSMÅDE:

• Hæld sukker, vanillesukker og æg i en skål
• Pisk det luftigt med et piskeris eller hjulpisker
• Tilsæt smørret, der skal være blødt, og pisk det ud
• Hæld mel og bagepulver ved, og pisk det sammen
• Mos bananerne, og hæld dem i skålen, pisk
• Knæk valnødderne, hak nødderne og hæld i skålen
• Beklæd et lille fad med bagepapir eller smør det
• Hæld kagedejen i fadet, og bag ved 175 grader
• Efter ca. 55 min. er kagen klar, lav priktest med stegenål
• Slipper nålen kagen uden at tage dej med op, er den klar
• Servér kagen drysset med flormelis og evt. friske bær

Kagen er utroligt let at lave og tager så godt som ingen tid at forberede. Den er svampet i konsistensen og utroligt saftig i smagen. Man kan sagtens som i originalopskriften overtrække med smeltet chokolade, men jeg foretrækker den personligt “plain”.

Nødderne i kagen bryder den svampede struktur med knasende lækkerhed, og valnødder er i øvrigt en af mine personlige favoritnødder, så det var heldigt, jeg havde en hel pose i tørskuffen, som ikke var blevet brugt endnu.

Min kage fik præcist 55 minutter – jeg tjekkede den lige efter 45 minutter, og da var den først lige begyndt at gyldne på toppen. Da uret ringede efter 55 minutter, antydede priktesten med stegenålen, at kagen var klar, så jeg tog den ud og skar mig et stykke. Konsistensen var stadig en anelse våd i centrum, så kagen fik lov at stå i ovnens eftervarme, og efter ca. fem minutter havde den “sat sig”. Så man skal føle sig lidt frem.

Flormelisen på toppen er både dekorativ og giver lige det sidste pift til kagen. Man kan sagtens undlade denne, men jeg synes, det passer fremragende til denne form for kage og sætter prikken over i’et (for der er jo som bekendt vildt mange i’er i “banankage”…).

En af de følgende dage kommer et hyggeligt lille indlæg om en åbenbaring, jeg fik, da jeg kiggede på gamle indscannede billeder i aftes og fik øje på en lille sjov detalje. Jeg kan afsløre, at det har noget at gøre med det syvende billede i dette indlæg, men så røber jeg heller ikke mere :-)