I anledningen af Aarhus Festuge har Mefisto lavet ryk-ind i FO-byens gård på Vester Allé bag Retshjælpen. De har allieret sig med bl.a. Weber og Ikea i form af griller, møblement og service stillet til rådighed, og så tilbyder de lidt godt at spise fra grillen til en fair pris.

Jeg kom forbi i dag ved 14-tiden med knurrende mave og besluttede mig for at prøve deres burgersandwich med pulled pork til 60 kr. med ½ liter cola on the side til 30 kr. Da jeg havde afgivet min bestilling ved indgangsbordet og betalt, kunne jeg frit vælge siddeplads inde i den opdækkede gård, mens jeg ventede på mad og drikke.

Da jeg ankom, var der kun et par stykker foruden mig, men efterhånden kom der lidt flere til. Der var pyntet fint op med vimpler og ternede duge i forskellige farver, og jeg satte mig til rette i en flettet havelænestol og nød solskinnet, mens burgersandwichen blev lavet. Det tog ikke mere end ca. 5 minutter, før den var klar og blev bragt ned til mit bord.

Det blæste en halv pelikan, og det var nødvendigt at holde på både tallerken, servietter og cola i ny og næ, for at de ikke blæste væk. Bortset fra vinden var det dog rigtigt hyggeligt at sidde i baggårdsoasen og nyde en ganske udmærket pulled pork med relish, salat, bønner og en mayodressing i bunden.

Menukortet er som sagt ved indgangen til gården, og jeg ved ikke, om de varierer menuen fra dag til dag, men i hvert fald stemte det ikke helt overens med, hvad der står her på Aarhus Festuges hjemmeside. Der var f.eks. både en frokostmenu (som jeg lige akkurat kom for sent til) og en aftenmenu ud over deres “burger”-retter og noget tredje, som jeg ikke rigtigt husker. Det er muligt, at hjemmesiden ikke har fået opdateret ændringer fra sidste års festuge, for datoen passer i hvert fald ikke rigtigt.

På hjemvejen satte jeg mig på en af bakkerne i festugens anlagte bypark på Frederiks Allé og hørte et par numre musik, før jeg fortsatte igennem rådhusparkens til lejligheden ombyggede kaleidoskop-tunnel. Man kan jo lige så godt få oplevet lidt af festlighederne, når nu man bor klos op ad dem.

Alt i alt kan jeg klart anbefale, at man tager en tur forbi Mefistos festugegrillerier i FO-byen, hvis man er sulten og har mod på at trodse disse dages blæsevejr.