Jeg var jo som sagt så heldig at få foræret et helt kilo rabarber af en sød veninde, og eftersom jeg kun fik lavet saft af halvdelen, skylder jeg nu en opskrift på den kompot, jeg lavede af den anden halvdel. Den endte med at gøre lykke som trifli sammen med knuste makroner og vanillepisket flødeskum.

Nu kan kompot jo bruges til meget – f.eks. som fyld i dessertpandekager, som tærtefyld, på yoghurten om morgenen etc. – så man behøver jo ikke nødvendigvis anvende den i trifli, som jeg gjorde det. Men her kommer i hvert fald den samlede opskrift, som Den Grønne Syltebog dannede grundlag for:

INGREDIENSER (til ca. 4 personer):

½ kilo friske rabarber
325 gram sukker
½ tsk. vanillesukker (I)
½ tsk. flydende Atamon
½ tsk. Nonoxal

Ca. ½ pose makroner
1/4 l. piskefløde
1 tsk. vanillesukker (II)

FREMGANGSMÅDE:

• Vask rabarberne, og skær dem i ca. 2 cm. lange stykker
• Læg stykkerne lagvis med sukker i en tykbundet gryde
• Dæk gryden til, og lad det trække et lunt sted et par timer
• Bring rabarberne langsomt i kog ved svag varme
• Efter 5-10 minutter bør rabarberne være blevet møre
• Tilsæt vanillesukker (I) , Atamon og Nonoxal, og lad det køle af
• Skal den ikke bruges med det samme, hældes den på skoldede glas

• Til trifli afkøles kompotten i køleskab eller på køkkenbordet
• Pisk imens piskefløden til skum tilsat vanillesukker (II)
• Flødeskummet skal være relativt stift, så det ikke falder sammen
• Hæld makronerne i en frysepose, og knus dem groft
• Man kan enten bruge en kagerulle eller de bare næver
• Servér i et glas med kompot i bunden, derpå makroner og flødeskum
• Gentag processen med lagene i førnævnte rækkefølge
• Top til sidst med kompot, og server med ske eller dessertgaffel

Trifli er en lynhurtig dessert at stykke sammen, og man kan bruge alverdens lækre frugtkombinationer og sammenkogninger som alternativ til rabarberkompotten her. F.eks. har jeg tidligere lavet en trifli med syltede ferskener og råcreme i stedet for flødeskum.

Trifli på denne måde med makroner og flødeskum minder i overvejende grad om “gammeldags æblekage” med æblegrød, knuste makroner og flødeskum, som man jo i øvrigt også sagtens kan servere i glas for at gøre anretningen lidt mere dekorativ end det klatværk, man får ud af at læsse det op på en tallerken.

I den originale kompotopskrift står Nonoxal ikke nævnt som ingrediens, men grundet brugen af sensommerens rabarber valgte jeg at tilsætte Nonoxal på trods, da syreindholdet normalt er på sit højeste sidst på sæsonen.

Er man gået glip af min opskrift på rabarbersaft, som halvdelen af posens indhold måtte lade livet til, er den at finde lige her.