Efter i sin tid at have stiftet bekendtskab med syltede rødløg på Mefisto i forbindelse med en portion foie gras-terrine blev jeg forleden enig med mig selv om, at jeg burde kaste mig ud i sådan en omgang syltning selv.

Som sagt så gjort, og det var langt nemmere, end jeg havde regnet med – særligt når jeg efterhånden har en god håndfuld syltebøger, jeg som nybegynder på området kan støtte mig til.

Jeg har nydt de syltede rødløg som tilbehør i salat til aftensmaden, som topping på en pastaret med bl.a. lammemørbrad og krydderurter (opskrift med tilhørende billeder kommer senere) samt så sent som til frokosten i dag i min elskede tabouleh med cous cous og stegte kammuslinger.

Opskriften på rødløgene følger her:

INGREDIENSER (til ca. ½-liters sylteglas):

1 dl. vand
1½ dl. eddike
100 gram sukker
3 store rødløg
7-8 hele peberkorn

FREMGANGSMÅDE:

• Afmål vand, eddike og sukker, og lad det koge op
• Når sukkeret er opløst, tages eddikeblandingen af varmen
• Skræl løgene, og skær dem ud i smalle både
• Sortér den inderste kerne af løget fra
• Sterilisér sylteglasset med f.eks. en højprocents spiritus
• Hæld løgbåde og peberkorn i sylteglasset
• Hæld forsigtigt den lunkne eddikemasse over
• Luk glasset, og stil det på hovedet i køleskab et døgns tid
• Nyd løgene f.eks. som tilbehør, topping eller i salater

Man kan sagtens variere typen af eddike, der anvendes som lage. Jeg brugte almindelig Heidelbergs Lagereddike denne gang, men kunne sagtens forestille mig, at næste gang bliver med en sherryeddike eller lignende.

Jeg var lidt forsigtig med mængden af rødløgene, da jeg ikke ville presse dem for meget sammen, men der viste sig at være rigeligt med plads til overs i lagen, og man vil snildt kunne tilføje ½-1 løg ekstra, hvis bådene bliver lagt “i ske” i glasset før påfyldning af lagen.

Når sylteglasset stilles på hovedet, mens indholdet stadig er lunt, vil der danne sig et vacuum i glasset, der giver indholdet bedre holdbarhed. Man skal selvfølgeligt lige sikre inden, at glasset lukker helt tæt. Min erfaring med sylteglassene fra Søstrene Grene er, at de er møg utætte!