Torsdag aften mødtes jeg med en veninde for at spise aftensmad på Mefisto, en af mine yndlingsrestauranter, som jeg har skrevet flere indlæg om tidligere her på bloggen. Gourmetcaféen har eksisteret i den brostensbelagte gade siden 1985, og den er både for mig og en del andre århusianere et af de klassiske spisesteder, hvor den høje kvalitet aldrig afviger.

Jeg har ikke været på Mefisto en eneste gang i 2012 – der er jo så mange dejlige spisesteder i Århus, der skal prøves af, så det var skønt at komme tilbage og konstatere, at alt er, som det plejer på Mefisto. I mellemtiden har jeg i øvrigt bemærket, at de på deres hjemmeside har linket til min blog her – det er jeg ærligt talt utroligt beæret over :-)

Men nu til det vigtige: Maden! Det tog os ret lang tid at beslutte os, for der var så mange fristelser både på dagens menukort, à la carte-menuen og kortet med særlige sommerspecialiteter, og jeg måtte leende konstatere, at jeg hellere måtte vælge noget andet end min sædvanlige halve hummer, hvis jeg ikke skulle ende med at lave et blogindlæg fuldstændigt magen til de tidligere ;-)

Ja, jeg er en savlende hund efter hummer, men nu var det tid, at jeg måtte prøve noget nyt…. næsten da! For jeg endte med at vælge deres “hummermad”, som er en del af deres faste retter på à la carte-menuen, men som jeg aldrig har valgt før. Denne ret koster 188 kr.

Den blev serveret med to stykker mørkt og ufatteligt saftigt brød, som de havde vædet med et eller andet lækkert – måske blot smeltet smør? I hvert fald var det alt andet end tørt og kedeligt, som jeg normalt synes mørkt brød er. Derudover var der en sprød salat med blandt andet brøndkarse og dild, friske radiseskiver, gulerodsskiver, en fantastisk kryddermayonnaise og ikke mindst store stykker fast og saftig hummer… Mums!

Min veninde valgte den store salat med gratineret gedeost à la Provence, og den var også et hit – sprød salat og lige tilpas stegt gedeost med gylden overflade. Til maden bestilte vi hver et glas kold hvidvin – for mit vedkommende blev det en let og frisk vin fra Sicilien, der kostede 64 kr. for et godt fyldt glas. Derudover fik vi en kande isvand på bordet, og jeg fik en cola on the side derudover.

Inden forretterne blev der i øvrigt serveret den sædvanlige lille hapser-skål med krydrede popcorn, salte mandler og knækbrødskiks. Fin lille starter. Derefter kom der lige før forretten frisk kuvertbrød på bordet i både lys og mørk version samt en rygeostcreme, som også efterhånden er en klassiker på Mefisto. Rigtigt lækkert, omend jeg godt kunne have brugt lidt god olivenolie at kombinere det med til den lidt smagsmæssigt tunge rygeostcreme.

Til hovedret valgte jeg en anden af dem, jeg ville kalde klassikerne: Gåseleverterrine, som jeg har fået rigtigt mange gange på Mefisto, netop fordi den aldrig slår fejl, og det er virkelig kræs! Den blev serveret med kvædekompot og brioche samt en sprød salat og koster 138 kr.

Foie grasterrinen er fast og utroligt smagskraftig – den fylder så at sige meget, selvom stykkerne ikke ser ud af meget. Den søde kvæde (som de må have blandet sammen med nogle røde bær vurderet ud fra farven) komplementerede den sødfede lever perfekt, og den sprøde salat var en god konsistenskontrast. Jeg var allerede halvmæt efter forretten, så brødet nippede jeg kun lidt til. En simpel, men ufatteligt velsmagende ret.

Min veninde valgte til hovedret risotto kogt med hummer og parmesan, og hun var meget imponeret over den gode kombination af risottoen og de saftige hummerstykker.

Efter de to retter var vi begge stopmætte, og vi måtte droppen desserten. Vi sad og snakkede og nød stemningen på restauranten, hvor der kun var 3-4 andre selskaber end os i løbet af aftenen, både par og enlige, der nød en bid lækker aftensmad. Faktisk vil jeg mene, at lige præcis Mefisto er sådan et sted, man sagtens kan sætte sig hen alene med en god bog eller avisen og spise. En ting, vi gør alt for lidt i Danmark efter min overbevisning.

Vi var færdige med at spise og snakke ved 21-tiden, og vi kom af med omkring 800 kr. samlet set; min del blev 432 kr. for to gode retter, et glas hvidvin og en stor cola. En fair pris taget kvaliteten i betragtning.

Regnen var stilnet af, og vi slog maver spadserende igennem de snævre gader i latinerkvarteret i den lyse sommeraften og var enige om, at det var et besøg, der absolut bør gentages ved lejlighed.