For præcis en uge siden bagte jeg en portion lækre sesamboller, som var så nemme og gode, at jeg er nødt til at præsentere dem her også. Jeg havde haft en lang arbejdsdag onsdag og nåede kun lige hjem at vende, før det spontant blev besluttet at tage i Ikea og få købt den reol til køkkenet, som har været svært tiltrængt, siden vi flyttede i lejlighed med minimal køkkenplads.

Ikke desto mindre nåede jeg at få slået dejen op til disse boller, før jeg styrtede ud ad døren igen, og da vi kom hjem nogle timer senere med det nye skab, var det lækkert blot at kunne smide en portion dejklumper i ovnen og knapt en halv time efter få friskbagt brød med diverse tilbehør af oste og tapenader til sen aftensmad.

Dagen efter var de også fremragende som morgenmad efter en kort opvarmning på brødristeren og med bl.a. den gode valnøddeflødeost fra Rondelé, jeg skrev om for snart to år siden her.

INGREDIENSER (ca. 12 stk.)

25 gram gær
2 dl. lunkent vand
2 spsk. honning
1 spsk. groft salt
En håndfuld frisk rosmarin
½ dl. danskvand
Mel til det binder

Topping:
Lidt vand
Sesamfrø

FREMGANGSMÅDE:

• Rør gæren ud i det lunkne vand
• Tilsæt honningen, og rør det ud, til det er opløst
• Klip eller finhak rosmarinen, og bland den i
• Tilføj danskvand og groft salt i blandingen
• Ælt tilstrækkeligt mel i, til det bliver en jævn dej
• Ælt grundigt i ca. ti minutter, dejen skal stadig være lidt fugtig
• Stil til hævning tildækket i 2-3 timer et lunt sted
• Fordel dejen på en bageplade i det antal boller, der ønskes
• Pensl med lidt vand, og drys sesamfrø over
• Bag ved 200 grader i ca. 20 minutter
• Når de lyder hule, tages de ud og spises lune – enjoy!