Endnu en gang skulle den relativt nyåbnede cocktailrestaurant St. Pauls Apothek prøves af, og det var en lidt anderledes oplevelse denne gang alene på serviceniveauet. Første besøg kan der læses om her.

En hverdagssommeraften for et par uger siden besluttede en veninde og jeg at spise aftensmad med tilhørende cocktails på “apoteket”, og selvom vi dukkede uanmeldt op ved spisetid, var det let at få bord. Betjeningen var fra start god, og tjenerne opmærksomme – måske fordi der var færre mennesker end sidst?

Og til min glæde fik vi denne gang – i modsætning til sidst – også brød og persillesmør på bordet! Utroligt lækkert og sprødt brød, der var lunt ved serveringen, og tjeneren kom uopfordret forbi et par gange i løbet af besøget og fyldte kurven op påny. Persillesmøret var også lige i øjet.

Vi fik drinkskort og menukort præsenteret, og derefter kom der en fin kande med vand på bordet. Vi valgte tre retter hver, og mit valg faldt som sidst på den underskønne ærtemos med bl.a. mynte, mandler og rigeligt parmesan til 80 kr. Min veninde valgte i stedet røget flæsk med kartoffelmos og syltede sago-gryn til 110 kr. Hun ELSKER kartoffelmos og glædede sig meget… og blev desværre skuffet. “Mosen” var blot kogte kartofler, der var blevet klemt sammen med en gaffel, og dette var hun lidt ked af ikke var blevet beskrevet mere præcist. Selvom retten ikke var som forventet, kunne hun ikke desto mindre berette, at det smagte rigtigt godt.

Jeg var derimod ovenud tilfreds med mine ærter lige som sidst, men jeg er også en sucker for den søde ærtesmag – og da jeg tog et sip af min drink, Green Pea-ce fik jeg noget af en overraskelse, for ganske vist havde jeg bemærket, at der var sugar snaps på ingredienslisten, men den smagte simpelthen så “ærtet”, at jeg forelskede mig på stedet! Drinken kostede 80 kr. lige som min forret, og den var pengene værd, kan jeg godt sige!

Atmosfæren var som sidst rigtig hyggelig og frisk med god snak ved bordene, og der var højt til loftet både i bogstavelig forstand med smuk stuk og dekoreret loft såvel som stemningsmæssigt, hvor tjenerne snakkede godt med klientellet og desuden ikke havde det mindste imod, at jeg tog lidt billeder i ny og næ.

Min veninde og jeg valgte samme hovedret, der bestod af stegte hvide asparges med confit af kylling og hønsefløde til 110 kr. Jeg havde glædet mig til friske hvide asparges, men desværre var de alt for gennemstegte, så de manglede tydeligt “bid” og var så slappe, at de lige så godt kunne have været fra sidste år.

Derudover var både min veninde og jeg generelt skuffede over hovedretten, der mest af alt mindede om tarteletfyld med udkogt kød og asparges i en tung sovs. Der var drysset lidt med agurk og persille på tallerkenen, men det var SLET ikke nok “let” tilbehør til så tung og sovset en ret. Ikke de 110 kr. værd, må jeg desværre erkende…

Desserten var min veninde og jeg også enige om, og vores valg faldt på den, jeg gerne ville have prøvet sidste gang, hvis ellers tjenerne havde været til stede. Nu skulle det være, og forventningerne var måske en anelse høje. Ikke desto mindre blev det til karameliserede stikkelsbær med tykmælk og brun farin til 60 kr. En god og solid dessert, der nok havde været mere velegnet efter en mindre indsovset hovedret.

Retten var meget simpel og ville være let at lave derhjemme, men den var ganske velsmagende uden at slå benene væk under nogen. Prisen var yderst fornuftig, og det var en fin afsluttende ret.

Inden vi sluttede aftenen af, fik min veninde en kop kaffe, og jeg færdiggjorde min anden drink, som var en velsmagende Aphrodisiac med hyldeblomst, vodka, citron, agurk og champagne ligeledes til 80 kr.

Den samlede regning endte op i præcist 800 kr. samlet for to personer, og det må siges at være et flot lige beløb, vi ramte. Dermed blev det en udgift på 400 kr. for hver med tre retter inkl. drikkevarer. Umiddelbart en fornuftig pris, men hovedretten var skuffende nok til, at det måske ikke helt var pengene værd.

Opsummeret var mit andet besøg på St. Pauls Apothek helt klart bedre end første, hvor der både manglede brød til maden, og det var svært at få kontakt til tjenerne, der hellere ville pudse glas bag baren. Denne gang var tjenerne til gengæld nærværende, og servicen var generelt god.

Hovedretten trækker en del ned på helhedsoplevelsen, må jeg erkende, men jeg håber, at St. Pauls Apothek vokser med opgaven og får finpudset de sidste småfejl, før jeg vender tilbage – for det gør jeg trods alt helt klart. Atmosfæren på stedet, de fremragende drinks og ikke mindst skønne forretter frister svært, og jeg vil anbefale jer at lægge vejen forbi for selv at bedømme stedet.