Tomatmarmelade 1

Forleden bagte jeg sesamboller (opskriften kommer i et separat indlæg) og kogte tomatmarmelade til. Er du vims, det blev godt!

Vi havde ca. 300 gram store cherrytomater på stilk liggende, der efterhånden trængte til at blive spist, og så mindedes jeg sidste sommer, hvor en veninde havde introduceret mig til sin fantastiske tomatmarmelade.

Vi havde yderligere en halv gul peberfrugt liggende i køleskabet, der var begyndt at rynke lidt i kanterne, så for at supplere op på fyldet, blev den også inviteret med til marmeladefesten.

Tomatmarmelade-2

INGREDIENSER (til én krukke)

300 gram cherrytomater eller tomater på stilk
100 gram gul peber
½ dl. vand
1 spsk. honning
Et skvæt citronsaft
220 gram sukker
1 tsk. vanillesukker

Tomatmarmelade-3

Tomatmarmelade-4

FREMGANGSMÅDE:

• Skær tomater og peberfrugt i små tern
• Hæld dem i en gryde med honning, vand og citronsaft
• Lad det koge let i ca. 20 minutter under jævnlig omrøring
• Tilsæt sukker og vanillesukker til tomatblandingen
• Lad det koge 20-30 minutter under omrøring
• Når det begynder at tykne, tages gryden af pladen
• Afkøl marmeladen, og hæld den på et atamonskyllet glas
• Nyd til god ost, brød eller andet godt som topping

Tomatmarmelade-5

Tomatmarmelade-6

Marmeladen er sød og kraftig i smagen, og jeg husker, at jeg spurgte min veninde, om hun havde puttet lidt chili i, men det var blot tomaternes aroma, der skar igennem. Jeg vil dog helt klart prøve at lave en version, hvor jeg putter lidt frisk chili i også, da jeg snildt kan forestille mig, det vil smage godt.

Jeg har prøvet at lave tomatmarmelade én gang før, men da gik det galt, eftersom jeg fulgte en opskrift, hvor man skulle måle temperaturen hele tiden, og den var angivet for højt, hvortil marmeladen stivnede så meget, at den knapt kunne skrabes løs af glasset. Så det endte med at ryge ud. Denne gang var jeg mere påpasselig, og det fik en tilpas konsistens. Det er blot med at prøve sig frem.

