En hurtig googling og en endnu hurtigere beslutning fredag aften resulterede i, at vi spiste på det nyåbnede spisested St. Pauls Apothek, der ligger på Jægergårdsgade 76 i, ja – det gamle St. Pauls Apothek. Eftersom jeg kom meget hurtigt ud ad døren, resulterede det desværre i, at jeg ikke fik kameraet med, og I må derfor nøjes med nogle ringe mobilbilleder i dette indlæg. Men mon ikke det går? :-)

Stedet åbnede i starten af juni dørene op for en lækker madbar med lette retter samt tilhørende bombastiske cocktails i mange varianter både med og uden alkohol (de på stedet såkaldte “vegetardrinks”). Menukortet består af en stribe for- og hovedretter samt desserter, der er inspireret af det nordiske køkken og blot beskrevet med en håndfuld råvarer, der er anvendt i retten.

Cocktailkortet er lige som arkitekturen og det generelle interiør holdt i den gamle apotekstil af layout, og hver drink er beskrevet i forhold til f.eks. oprindelse, smagsnuancer eller med anden anekdote i det lille hæfte. Ønsker man ikke at drikke cocktails til maden, fås der sodavand og en enkelt slags øl på hanen.

Jeg valgte til at starte med en champagnedrink med tydelige citrus- og ananasnoter, jeg har dog glemt at notere mig navnet. Næste drink blev en magarita, som var ganske fortræffelig. Min kæreste valgte en sort drink, der kom i en kolbe sat i en beholder, hvorfra der kom røg op fra tøris i bunden. Meget imponerende anretning! I glasset lå en udhugget isklump fra deres store isblok ude i køkkenet.

Drinksene var alle fremragende, og der var ikke en finger at sætte på disse. Priserne ligeledes fornuftige (omkring 80,- per drink), og de gik ganske godt til den lette mad. Min kæreste og veninde, der stødte til lidt senere, drak et par glas af husets øl, der også var ganske udmærket.

Vi ville starte med at bestille to retter hver, og så kunne vi senere vurdere, om der også var plads til dessert. Vi valgte samme forret, og for sørensen, hvor var den lækker! Ganske vist vegetarisk, men utroligt velsmagende ret med masser af ærter, nødder, blandede spæde salatblade, friske krydderurter, rigeligt med revet parmesan og så vendt i en velsmagende marinade. Vi kunne nok godt have brugt lidt traditionelt brød og smør/dyppelse, men ellers var forretten yderst tilfredsstillende. Jeg mindes, at retten kostede 80 kr.

I mellemtiden var min veninde ankommet, og hun bestilte en enkelt ret, altså hovedret. Vi var stadig i gang med vores forret, så vi tænkte, at vi alle tre kunne få vores hovedret timet til samtidig servering, men sådan forløb det desværre ikke. Men pyt, min veninde fik sin ret og var næsten færdig med denne, før vores kom på bordet.

Min kæreste havde valgt mørbraden, der dog ikke blev spurgt til, hvordan skulle steges. Ikke desto mindre var den stegt tilpas, og min kæreste var godt tilfreds. Min hovedret bestod af pillet krabbe blandet med løgringe, kerner, salat og med en olie over. Igen særdeles velsmagende, omend brød havde været rart on the side.

Mørbraden var menukortets dyreste ret, men kostede dog ikke mere end 135 kr., og krabbesalaten lå prismæssigt såvidt huskes lige under 100 kr. Fornuftig pris taget den gode kvalitet i betragtning.

Efter hovedretten kunne både min kæreste, veninde og jeg godt finde plads til en af deres desserter, der lød lækre. Jeg ville have valgt en med rabarber, tykmælk og farin og var spændt på, hvordan den ville blive præsenteret, men mens vi sad og ventede i øvrigt med tomme glas alle sammen, var det umuligt at komme i kontakt med tjenerne, selvom vi blot sad et par meter fra skranken.

Vi forsøgte at få øjenkontakt og signalere til dem i omtrent 3 kvarter, før vi gav op og efterhånden var blevet lidt trætte af at sidde der uden mad eller drikke. Ærgerligt at slutte aftenen af på den måde, specielt når der ikke var voldsomt travlt i restauranten, så tjenerne burde have haft fokus på deres gæster frem for at tørre glas af.

Vi endte med at måtte gå op til skranken for at få regningen, for det var heller ikke muligt at få kontakt med en tjener for at betale. Min kæreste betalte for os alle, så jeg fik ikke set, hvad regningen løb op i, men ud fra enkeltpriserne vil jeg vurdere, at det er et spisested, hvor man får en del for pengene – råvarerne er af god kvalitet, og maden er særdeles velsmagende.

Jeg er nået til den konklusion, at på grund af den hyggelige atmosfære, den gode og relativt billige mad, de opfindsomme og velsmagende cocktails samt den service, tjenerne ydede før hovedretten, vil jeg klart anbefale stedet, og jeg håber, at den dårlige service efter hovedretten blot var begyndervanskeligheder og noget, de får rettet op på hurtigt. Det er ikke sjovt at blive overset som gæst i så lang tid, og det trækker meget ned på helhedsoplevelsen.

Jeg lægger helt klart vejen forbi St. Pauls Apothek igen snarligt, og så håber jeg, at jeg kan vende tilbage med et indlæg til bloggen fyldt med gode billeder og forhåbentligt med topkarakter til stedet.

Ifølge AOA er åbningstiderne på St. Pauls Apothek således: Onsdag og torsdag 17.30-24.00 + fredag og lørdag 17.30-02.00.