Jeg har været på kursus i København det meste af sidste uge – det var drønhårdt, men utroligt spændende. Kom hjem sent fredag aften og kunne endelig sove igennem, hvilket resulterede i sen morgenmad lørdag. Kald det brunch, om du vil ;-)

Så den stod på æggekage, da vi var kommet ud af fjerene. Desværre var der ingen purløg i altankassens krydderurtemekka, men erstatningen med frisk oregano og lidt mynte blev et glimrende alternativ.

Herren i huset havde pådraget sig en slem snue, mens jeg havde været væk – at den var slem kunne jeg ikke alene høre og se, men da han sagde ja tak til en kop te, vidste jeg, at den var helt gal! Det er vist aldrig sket før…

INGREDIENSER (2 personer):

6 æg fra glade økohøns
6 spsk. sødmælk (eller anden mælk)
1 revet gulerod
1 spsk. kværnepeber
1 tsk. urtesalt (Herbamare)
1 spsk. smør
Et bundt friske krydderurter
En håndfuld Datterino cherrytomater
En håndfuld agurkeskiver i halve
Frisk babyspinat
1 moden avocado
2 smurte stykker rugbrød
Beauvais ketchup

FREMGANGSMÅDE:

• Slå æggene ud i en skål, tilsæt mælk, salt og peber
• Riv guleroden ned i æggemassen, og rør det hele godt rundt
• Smelt smøret på panden, og hæld æggemassen på
• Steg æggekagen ved jævnt hård varme, så den tager farve
• Imens skæres agurk, avocado og cherrytomater ud
• Skyl babyspinaten, og læg det som bund på tallerkenen
• Fordel den færdige æggekage over spinaten, pynt med krydderurter
• Læg det smurte brød ved siden af, og fordel de resterende ingredienser
• Smag evt. til med lidt ekstra salt og peber efter behag

Man kan naturligvis improvisere sig til tilbehøret – jeg kan godt lide kombinationen af sprødt, blødt og sødt. Specielt Datterino cherrytomater har jeg kastet min kærlighed på. Jeg finder dem langt mere velsmagende end de i madblog-verdenen ellers meget populære San Marzano-tomater. I øvrigt ville sprødstegt bacon som altid også gøre sig fremragende til æggekage.

Den færdige æggekage med alskens friske tilbehør blev nydt med en kande Lipton skovbærte (ja, for teen skulle endelig ikke være alt for “spændende”), et stort glas friskpresset appelsinjuice og under mange lag vattæpper i sofaens lune hjørne. Lidt selvforkælelse er altid en god ting at skyde weekenden i gang med.