Fredag var en mentalt krævende dag på arbejde, så da jeg kom hjem om eftermiddagen med knagende hovedpine og skulle tænke på, hvad der skulle laves til aftensmad, opdagede jeg til min glæde, at alle ingredienser til pirogger var i køleskabet. Så i stedet for at rende ud at købe ind kunne jeg hoppe i hyggetøjet, smide mig i sofaen med strakte ben – manden var til herreaften – og lade det blive sen aftensmad.

Der var en, der var godt bedugget, da han kom hjem ved 2-3 tiden om natten, og det faldt i god jord, at der lå både cola og dværgpirogger klar til ham i køleskabet, da han trådte ind ad døren, mens jeg lå og boblede. Her kommer opskriften på de små (som man selvfølgeligt også kan lave større, hvis man er til den slags).

INGREDIENSER (til ca. 4 personer eller 2 personer og en fryser):

50 g. gær
2 dl. vand
60 g. smør
1 tsk. salt
4 spsk. creme fraiche (eller kærnemælk)
8 dl. mel

En pakke hakket oksekød
1 løg
1 stor gulerod
½-1 æble
En håndfuld friske svampe
Ca. 4 spsk. koncentreret tomat
½ dl. hvidvin (eller anden vin)
4-5 spsk. æblecidereddike
1 spsk. sukker
Salt og kværnepeber
Spidskommen, korianderfrø og paprika
3-4 fed hvidløg
Frisk rosmarin og mynte (eller andre krydderurter)
1 æg til pensling (eller kærnemælk)

Til servering:
Beauvais ketchup (endelig ikke Heinz!)
Creme fraiche (38% anbefales)
Frisk rucolasalat

FREMGANGSMÅDE:

• Rør gær sammen med lunkent vand i en skål, til det er opløst.
• Smelt smørret, og tilsæt dette + salt og creme fraiche i skålen.
• Ælt mel i lidt efter lidt, til dejen ikke længere klæber.
• Lad dejen hæve lunt, til den er ca. dobbelt størrelse.
• Smelt lidt smør på en pande, og svits de hakkede løg gyldne.
• Tilsæt det hakkede kød, og lad det stege med salt og peber.
• Rør den koncentrerede tomat rundt i kødet, så det fordeles.
• Riv gulerod og æble, og tilsæt det på panden.
• Hak svampene, og lad dem simre med sammen med hvidvinen.

• Krydr kødblandingen, og smag til med æblecidereddike og sukker.
• Pres hvidløgene ud i blandingen, og lad det hele simre.
• Fordel de sidste minutter de friskhakkede krydderurter udover.
• Del dejen i små kugler, og rul dem ud i ½ cm. tynde cirkler.
• Fordel kødet i passende mængder ud på hver cirkel.
• Fold dejen ind over kødet som en halvmåne, og luk med en gaffel.
• Pensel piroggerne med æg eller kærnemælk.
• Bag dem ved 225 grader i ca. 15-20 minutter, til de er gyldne.
• Server med ketchup, creme fraiche og frisk rucolasalat.

Jeg valgte at lave flere små pirogger aka dværgpirogger, for så er de i lidt mere “hapsevenlig” størrelse og egner sig også godt til at have med på arbejde som frokost. Der blev spist nogle stykker til aftensmad, og resten blev ligeligt fordelt i køleskab og fryser til senere konsumering.

Det er vigtigt, når man lukker piroggerne, at man får presset gaflen godt ned i dejen, så denne klemmes tæt sammen, da piroggerne ellers vil åbne sig under bagningen. Jeg har lavet pirogger mange gange efterhånden, og alligevel lykkedes det sjældent at undgå helt, at nogle af dem gaber op hist og her. Det gør ikke så meget, men det ser pænere ud, når de alle ligner lukkede muslinger.

Jeg er stor tilhænger af creme fraiche 38%, og det smager simpelthen perfekt til disse pirogger! Og når det kommer til ketchup findes der jo kun én rigtig, og det er naturligvis Beauvais’, der til UG akkompagnerer piroggerne, creme fraichen og den friske salat på tallerkenen.

Endnu en god ting ved pirogger er, at man kan improvisere til hudløshed, hvad angår fyldet. Det er blot et spørgsmål om smag og behag, og det er vist ingen hemmelighed, at jeg er tosset med svampe og hvidløg, så de ryger i mit pirogfyld i store mængder.

Nu har jeg ikke mere på hjerte, og I får her ovenfor lige et afsluttende billede af en af herlighederne i flækket tilstand. Mums! Bon appétit, mes ami(e)s!