I sidste uge var madklubben endnu en gangNordens Folkekøkken. Denne gang kunne jeg kun rumme tre retter, men det blev det ikke dårligere af. Sidste gang var jeg mest begejstret for forretten, der var helt eminent, og ligeledes var forretten denne gang også en klar vinder!

Mens det andet medlem af madklubben kastede sig over jomfruhummerbisque med brunet smørstøv, løvstikke og et glas hvidvin til, fik jeg æren af at nyde en gang porcheret æg med jordskok, jordskokpure og confiterede jordskokker med ristede hasselnødder, frisk estragon og tyttebær drysset jævnt ud over.

Ægget var porcheret til perfektion – spændstigt udenpå, blødende indeni, mums! Og jordskok i flere afskygninger var vanvittigt velsmagende, og jeg var helt solgt. Flækkede hasselnødder, estragonblade og tyttebær satte prikken over i’et, og der var faktisk ikke en finger at putte på forretten, som blev nydt sammen med øllen Morgendug fra Grauballe Bryghus.

Mens mit selskab til hovedret valgte svinekam og braiserede svinekæber, høbagt knoldselleri, selleripure, persillepure, røget kartoffel, æbleeddike og grov sennep, gik jeg en anden vej og fik i stedet rosastegt okse og braiseret okse, kartoffelsmør, kartoffelfondant, porre og hirsegrød. Ja, hirsegrød! Det vil sige, at den rosastegte del af koen fik jeg på tallerkenen og den braiserede okse (som var utroligt mørt!) i en glasskål med grød ud over!

Det var ret kækt, må jeg sige, og det smagte okay sammen – men jeg havde nok selv valgt grøden fra, hvis jeg skulle lave det derhjemme. Det smagte fint, men det var noget utraditionelt og mildest talt lidt mystisk. Men så fik man da prøvet noget ud over det sædvanlige – kækt, dét var det!

Kødet var som sagt rigtigt godt og lækkert – jeg foretrækker jo mit kød blødende rødt nærmest, så selvom jeg godt ved, der stod rosa, så havde det ikke gjort mig noget, hvis det havde været lidt mere rødt. Men jeg klager ikke – det VAR et rigtigt godt stykke kød. Vi fik hver et godt glas rødvin, der passede til hver vores hovedret.

Desserten var vi enige om, så det blev en gang moderne citronmåne til os hver med et glas boblende Moscato Spumante Cantico. Desserten bestod mere præcist af et stykke citronkage, en rigtigt god vanilleis, creme fraiche-søer dryppet dekorativt ud, melissegelé og citronglasur hist og her. Rigtigt friskt og lækkert, men måske en anelse kedeligt.

Tjenerne var søde og lette at komme i kontakt med. Dog glemte de undervejs, at mit følge skulle have ost, så de var lige ved at springe lige til vores desserter efter hovedretten, før min veninde fik sin ost, men det blev hurtigt rettet, og de var utroligt søde og humoristiske at kommunikere med – særligt den tjener, der kom med regningen og spurgte ind til, om vi havde været generet af larmen, mens hun diskret signalerede, at hun mente et meget højrøstet herreselskab, der i dén grad var på mandetur ved nabobordet. Det havde dog været ganske underholdene, måtte vi konstatere.

For tre lækre retter med vinmenu kom jeg af med 400,- ligeud. Fornuftig pris for både god mad og god service. Jeps, endnu en gang må jeg anbefale et besøg på Nordens Folkekøkken herfra – der er nogle mindre småfejl, men slet ikke noget, der vil afholde mig fra at besøge stedet igen, og vi gik tilfredse derfra.