Rødvinsgryde med rodfrugtmos

Da vinteren viste tænder i et par uger for kort tid siden, og vi nu bor i et hjem uden fjernvarme, har maden stået på solid kost, der kunne varme os op indefra – en robust gang bondemad med moderne undertoner. For en uges tid siden blev min fine, store Le Creuset-gryde så hevet frem igen til en god gang rødvinsgryde.

Det var egentligt hensigten, at jeg ville lave den med lammekød, men da Netto var det nærmeste indkøbssted, og de ikke lå inde med lam, valgte vi i stedet at købe nogle oksemedaljoner, som blev skåret ud i tern. Næste gang vil jeg forsøge mig med lammekød i stedet, men oksekødet var absolut ikke et dårligt alternativ til denne ret.


Man kan smide lige de grøntsager i gryden, man foretrækker, og det skal stå at simre ind i lang tid, så de fleste ville egne sig – ovenstående blev aftenens valg foruden en masse krydderier, der blev spædet til med til sidst.

Rodfrugtmosen startede egentlig ud med blot at skulle have været en god kartoffelmos, men da de efterladte jordskokker fra forledens rodfrugtsuppe lå og kiggede op på mig fra grøntsagsskuffen, forbarmede jeg mig og lavede i stedet en fortrinlig mos af kartofler iblandet jordskokker svarende til cirka 1/3 af gryden. Mere om det senere, og nu til de hårde facts:

INGREDIENSER:

Smør til bruning
Et stort løg eller to små
En pakke oksekød skåret i tern
1-2 peberfrugter (jeg brugte både rød og grøn)
1-2 dåser hakket tomat på dåse
½ bakke friske svampe
En god sjat rødvin efter smag og behag
2-3 fed hvidløg
1 oksebouillonterning
½-1 l. vand
1/4 l. piskefløde
Salt & peber
Krydderier efter velbefindende
Kartofler
Jordskokker
Smør til mosen
Mælk til mosen
Flûte eller friskbagt brød

FREMGANGSMÅDE:

• Hak løget, og steg det gyldent i en god klat smør i en stor gryde
• Tilsæt kødet i tern, og lad det brune med
• Skær i mellemtiden peberfrugterne i mindre tern, og tilsæt
• Lad det stege godt, og hæld derefter hakket tomat i gryden
• Svampene renses for jord og skæres i mellemstore stykker
• Tilsæt svampene, og begynd at spæde til med rødvin
• Hæld vand med den opløste bouillonterning ved, og kog op
• Knus hvidløgene over, og hæld piskefløden ved efterfølgende
• Der smages til med rigeligt rødvin samt tilpas med salt og peber

• Sæt gryden i ovnen, hvis den er lavet til det – og med låg på
• Lad den stå i en times tid ved ca. 220 grader, tjek af og til
• Lav mosen ved at koge de skrællede kartofler og jordskokker
• Når disse er møre, tilsættes smør og mælk, og det piskes sammen
• Krydr mosen med (urte)salt og peber
• Fjern derefter låget, skru ned på 200, og giv ca. et kvarter mere
• Når retten er ved at være kogt tilpas ind, tages gryden ud
• Smag til med ekstra krydderier og evt. rødvin
• Server kødsovsen med mos og brød som dyppelse

Det ser ikke så fancy ud, men det smagte simpelthen fremragende, og når det tilmed er simpelt at lave og passer sig selv det meste af tiden, får det lige en ekstra stjerne i min bog. Min kræsne kæreste skulle lige vænne sig til mosen, men han er heller ikke den store fan af jordskokker. Det er jeg derimod, og jeg ved godt, hvad jeg skal lave, næste gang jeg er alene hjemme!

Jeg ville nok undlade at bruge grøn peber næste gang, da det smager lidt specielt. Gul havde sandsynligvis været en større succes sammen med den røde, men det er nok smag og behag. Så prøv jer frem – det er helt klart en god, traditionel gryderet med et twist.