Ja, jeg gik jo i noget tid og kaldte disse småkager for rensdyr, men der tog jeg gevaldigt fejl. En kollega konstaterede køligt, at der altså var tale om elge, omend en lavstammet art. Dette affødte navnet midget moose cookies, og indlægget her er derfor dedikeret til min vakse kollega L.

Opskriften har været postet her på bloggen tidligere, men jeg har siden lavet nogle småændringer i fremgangsmetoden, og eftersom jeg ikke har udgivet nogen indlæg om elge før, tænkte jeg, at det var på tide.

INGREDIENSER

150 gram smør
150 gram rørsukker
150 gram sirup
2 tsk. vanillesukker
2 tsk. kanel
1 æg
1 tsk. natron
475-500 gram mel

FREMGANGSMÅDE

• Smør, rørsukker og sirup vejes af og hældes i en gryde
• Massen smeltes ved lav varme, indtil smørret er opløst
• Massen hældes over i en skål og afkøles et par minutter
• Ægget tilsættes og piskes ud i massen
• Mel, vanillesukker, kanel og natron blandes i en anden skål
• Melblandingen sies i sukkermassen, mens der piskes grundigt
• Når dejen er ved at være fast og jævn, æltes til sidst med hænderne

• Læg madfilm over skålen, og stil den på køl en halv times tid
• Tænd ovnen på 200 grader, og meldrys køkkenbordet gavmildt
• Rul dejen ud, og udstik i de ønskede figurer
• Placer de ubagte småkager på en bageplade med god afstand
• Bag småkagerne i 7-8 minutter, indtil de tager farve i kanterne
• Tag småkagerne ud straks, selvom de stadig er lidt bløde
• Lad de bagte småkager hvile på en rist, til de bliver hårde

Som det kan ses på mikrobølgeovnens ur er jeg ikke ligefrem A-menneske, og jeg kan snildt finde på at gå i køkkenet tæt på midnat for lige at bage et eller andet. At jeg gjorde det på en hverdag, var dog kun tilfældet, fordi jeg først skulle møde kl. 10 næste dag – og kollegerne blev svært glade for de små elge, der kom i følgeskab med mig.

Elgformen har jeg købt i en lille butik nede i Århus’ latinerkvarter til en 50’er, og jeg mener, at mærket er Färg & Form. Jeg kunne slet ikke stå for den, og jeg må erkende, at den også er pænt sej i sin John Lennon-imitation, hvor dejen stadig sidder i øjenhullerne.

Siden sidste opskrift har jeg blandt andet ændret mængden af mel på bordet såvel som bagetiden. Jo mere mel på bordet, des lettere er det at løfte dejen fra bord til bageplade, og jeg slap denne gang for at benytte en gammel ostehøvl til at løsne med.

Bagetiden er ifølge den gamle opskrift 10 minutter, men småkagerne når i min ovn at blive alt for mørke i kanterne og alt for sprøde/hårde, så jeg har kortet bagetiden et par minutter ned, og når de kun lige når at blive brune i kanten, er de tilpas sprøde og stadigvæk “saftige”, efter de har hvilet på risten.