Efteråret er og bliver den i mine øjne smukkeste årstid, vi har her i landet. Naturen i al sin spraglede farvepragt, morgendis efter en nat på frysepunktet og en skarp solopgang over en isblå Århusbugt. Kombineret med knasende gåture godt pakket ind i bløde tekstiler og med en kær ved sin side og efterfølgende genfinden af varmen med en hed kop kakao og putten med tæpper i sofaen, ja, så er det også den mest romantiske tid på året. Hvis du altså spørger mig.

Ikke desto mindre er det med vemod, at jeg erkender, at sommeren endegyldigt er ovre, næsten før den rigtigt fik taget sig sammen til at dukke op. I høj grad på grund af de savnede varme sommerdage med stegende, høj sol, men faktisk mest fordi jeg kommer til at savne alle de gastronomiske goder, der er ved sommeren her i landet.

Det er vist ingen hemmelighed, at jeg er helt syg med skaldyr, og blandt andet har jeg nydt godt af saftige jomfruhummere med urtesmør og friske krydderurter samt King Crab (som i øvrigt her ligner en krokodille-næbdyrskloning!) delt med en veninde på terrassen akkompagneret af aïoli, sprøde flûtes og iskold hvidvin. Skaldyrene befinder sig jo stadig i de omkringliggende have, men det er, som om udvalget bare er meget større om sommeren både på restauranterne, i butikkerne og nede i havnens biks.

Ud over de fantastiske skaldyr kommer jeg i vinterhalvåret også til at savne udvalget af friske bær og frugter i butikkerne, men allermest friske ærter, som faktisk er umulige at opdrive her i landet, når det er uden for sæson.
Ak ja, man kan ikke få både i pose og i sæk, men hvor ville det ellers være dejligt! :-)