Er du vimmer, hvor smagte gårsdagens aftensmad bare godt! Det er meget meget længe siden, jeg har fået gammeldags ovnkylling med fyld, kogte kartofler, brun sovs og agurkesalat, der smagte så saftigt, sødt og lækkert. Så I skal selvfølgelig ikke snydes for opskrift og billeder.

Opskriften er faktisk stærkt inspireret af et indlæg hos denne madblogger, som jeg ved et tilfælde kom forbi for noget tid siden. Det lød så lækkert, at jeg fluks kopierede opskrift og link, og så improviserede jeg ellers lidt, som jeg jo plejer. Så skynd jer lige forbi den madglade bogorm – det er klart et besøg værd :-)

INGREDIENSER

1 styk økologisk kylling
½-1 æble
1-2 portobellosvampe
2 fed hvidløg
Citronskal fra ½ øko-citron
2 spsk. soya
5 spsk. rapsolie
5 spsk. flydende honning
Saften fra 2 lime (eller 1 citron)
Salt & peber
1/4 liter piskefløde
Kulør
Meljævner (Maizena)
Kartofler til det antal personer, der spiser med
Agurkesalat

FREMGANGSMÅDE

• Skær æble og svampe i mellemstore tern
• Riv citronskallen, og hak hvidløgene groft
• Bland ovennævnte godt sammen, og stik det i måsen på kylle
• Bind evt. benene sammen med madsnor for at “lukke af”
• I en pose blandes soya, olie, honning, limesaft, salt og peber
• Bind knude på posen, og mos godt rundt, så det blandes
• Smør kylle godt ind overalt udenpå med ca. 3/4 af marinaden
• Hæld resten af marinaden i en lille kande til senere brug
• Steg kyllingen i et fad i ovnen ved 160 grader i 45 minutter
• Undervejs overhældes den med marinaden et par gange

• Hæld væsken fra fadet over i en kasserolle
• Vend kyllingen, når den er gylden, og steg videre i 30 minutter
• Hæld atter marinade over med jævne mellemrum
• Skru op på 200 grader, og lad den stege færdig i 15 minutter
• Kog kartoflerne al dente i saltet vand, der lige akkurat dækker
• Hæld væsken fra kyllingen over i kasserollen til det andet
• Lad fuglen hvile i knapt ti minutter
• Kog væsken fra kyllingen op med fløde, og tilsæt lidt kulør
• Smag til med salt og peber, og jævn med meljævningen
• Server kyllingen med kartofler, agurkesalat, æblemix og brun sovs

Æble-/svampeblandingen med hvidløg og citronskal smagte simpelthen så lækkert! Sødt og mildt, men med et syrlig-frisk twist på grund af citronskallen. Man kan snildt bruge andre svampe end portobello, og jeg tror, jeg vil supplere op med en ekstra næste gang.

I har måske bemærket, at der figurerer et lille syltetøjsglas på et af billederne med mærkaten “kanel”. Det er af den simple grund, at der skulle kanel i fyldet ifølge originalopskriften, men det endte jeg faktisk med at droppe helt. Kanel og jeg er ikke ligefrem BFF, så det er lidt on/off, at jeg leger med dette krydderi.

Sovsen blev også meget sød, da den jo består af en stor del honning, men jeg syntes virkelig, den var fantastisk! Min kæreste var mere skeptisk, men han er også en meget traditionel mand. Jeg vil vove den påstand, at det er den bedste brune sovs, jeg nogensinde har lavet!

Denne kyllingeopskrift kan jeg ikke andet end anbefale varmt til alle. Jeg er i hvert fald ret sikker på, at den bliver en genganger her i huset vinteren over.