Beklager den lange stilhed her på bloggen, men sagen er den, at jeg det sidste stykke tid har været ramt af sygdom – dog ikke fra noget, jeg har spist, men fra en simpel influenza som min kæreste var så gavmild at dele med mig, da han røg ned i sidste uge.

I den tid har dagens måltider stået på ret simple retter i særdeleshed doneret fra fryseren – blandt andet denne fremragende chili con carne og disse saftige pølsehorn. Men en af de ting, jeg har sat mest pris på ud over varm kakao med mørk rom, er en håndfuld friske figner fra Irma.

Min mor har et figentræ i sin have, og hun var den, der først introducerede mig for den friske version. Har man endnu ikke smagt figner friske, så bør man give det en chance, for det er noget helt andet end de der kedelige, tørrede figner og figenpålæg.

Smagen er sød og saftig, og de er lette at spise som hapsere, uden det smatter ud over det hele. Desuden er de meget sukkerholdige og fulde af energi og a-vitamin, fosfor, jern, kalcium, kalium og magnesium, så måske har de været medvirkende til, at jeg nu efterhånden så småt er ved at være ovenpå igen.