Smørstegt toast med svampe

I aftes var jeg alene hjemme og havde ikke rigtigt tænkt på aftensmad, før klokken pludseligt var blevet 22.00, og så måtte jeg jo i gang med at kigge på, hvad køleskabet kunne indeholde af fristelser. Jeg havde tidligere på dagen været forbi Salling Super, hvor jeg havde købt både gode oste, gode salamier og massevis af svampe, så det endte med at blive noget med sidstnævnte.

Oh yes, min svampe-hype er endnu ikke ophørt – særligt ikke nu, hvor det er blevet efterår og svampesæson big time i Danmark med den fugtige sommer og sensommer, vi har haft. Så køleskabet kunne byde på både de små, spændstige bøgehatte såvel som gyldne kantareller.

INGREDIENSER (1 person):

2 skiver toastbrød eller sandwichbrød
en god klat smør til stegning
Urtesalt (Herbamare er min favorit)
En håndfuld bøgehatte
En håndfuld kantareller
1/4 løg
En stor dusk frisk oregano
En lille sjat hvidvinseddike
Et drys all round-krydderi
Kværnepeber
Ca. ½ dl. fløde

FREMGANGSMÅDE:

• Smid en klat smør på panden, lad det bruse op
• Drys med urtesalt hen over det smeltede smør, og læg brødene på
• Steg brødene gyldne ved høj varme, vend undervejs et par gange
• Imens skæres svampene i fine, små stykker, og oreganoen hakkes groft
• Skær løget i små tern, og bland sammen med svampe og oregano
• Tag brødene af, skru ned på ca. 4 på blusset, og tilsæt lidt smør igen

• Steg svampeblandingen i det smeltede smør, rør godt rundt imens
• Tilsæt en sjat hvidvinseddike, all round-krydderi og kværnepeber
• Når svampemassen er stegt blød og gylden, tilsættes fløden på panden
• Lad fløden koge ind med svampemassen ved relativt høj varme (4)
• Smag til med lidt urtesalt, og juster evt. med mere all round og peber
• Når der ikke længere er flydende væske på panden, er det klart
• Fordel svampemassen på de smørstegte brød, top med en dusk oregano

Retten tog max et kvarter at tilberede, og jeg var forundret over, hvor velsmagende det var! Først havde jeg kun lavet en enkelt skive, men kunne da hurtigt smage, at jeg var nødt til at lave endnu en.

Man kan sagtens bruge andre svampe, end dem jeg har anvendt her, men jeg må erkende, at kantarellerne er med til at give svampestuvningen en sødmefyldt smag, som ikke alle svampe kan leve op til. Bøgehattene er sprøde og spændstige, selv efter stegning, så de var også lækre i blandingen her. Næste gang tror jeg, at jeg vil prøve med shiitake og portobello – også to af mine favoritter.

De eneste to faldgrupper, jeg kan komme i tanke om, er, at man skal passe på med ikke at bruge for meget løg og for meget hvidvinseddike. Løget kan hurtigt overdøve den delikate svampesmag, så jeg vil anbefale den målestok løg og svampe imellem, som der kan ses på billedet, hvor det hele er skåret ud. Det ser ud af ret lidt løg, men der skal ikke mere til. Betragt det som et krydderi.

Ligeså med hvidvinseddiken: Det skal til for at give et lille syrligt pift, men det må ikke blive dominerende, så derfor er det også kun et slags krydderi til at løfte resten af retten på et detaljeplan. Men ellers må man bare smage til undervejs eller redde det med fløden, hvis eddiken skulle blive for fremtrædende.

