Så blev det igen tid for Århus Festuge og dermed også den famøse skaldyrsbuffet på Restaurant Seafood beliggende på Marselis Lystbådehavn. Jeg har tidligere skrevet et indlæg om buffeten i september 2010, og nu er det tid til endnu et.

Det bliver mest af alt en billedstorm, for der er ikke så meget nyt at tilføje. Buffeten er overdådigt lækker med alt, hvad hjertet kan begære af skaldyr. Jeg var der i torsdags i selskab med et vennepar samt søster og svoger, og det var en rigtig hyggelig aften.

Jeg havde bestilt bord til os 1½ måned i forvejen for at være 100% sikker på at få et bord. Jeg ved ikke, hvor eftertragtet buffeten er, dog kunne jeg atter konstatere, at der var helt fyldt op i lokalet, da vi var der i torsdags.

Buffeten hos Seafood løber af stablen alle dage i festugen, så vidt jeg har forstået, og man skal reservere bord forinden. Man ankommer ved 18.30-tiden, melder sin ankomst i stuen og bliver vist op på førstesalen, hvor selskaberne til buffeten er placerede rundt omkring ved fordækkede borde.

Til at starte på skænkes et glas champagne, hvorefter der anrettes med en halv hummer til hver. Der står i forvejen brød, smør, mayonnaise og aïoli, når man ankommer til bordet, og specielt aïolien smager, så fuglene synger!

Efter hummeren er der frit slag på buffeten. Der står rene tallerkener og bestik for buffetens bordende, og mens man læsser på tallerkenen, sørger tjenerne for at fjerne hummertallerkenerne nede fra bordet.

Af drikkevarer vælger man selv fra vinkortet, der præsenteres af tjeneren, inden der tages hul på buffeten, og vi fik konsumeret to udmærkede flasker hvidvin i løbet af aftenen. Min søster stod for valget, da hun og min svoger er de mest vinkyndige i selskabet.

Løbende blev buffeten fyldt op med nye fade og bakker, når der efterhånden blev tømt rundt omkring, så skaldyr og fisk var hele tiden friske. Da rendet til og fra buffeten var ebbet ud, blev der i den ene ende stillet op med ost- og dessertbord med friske bær spredt ud over fadene. Ligeledes var ost og dessert som buffet, så man kunne fylde op, så mange gange man havde lyst til.

Efterhånden havde skumringen lagt sig over lystbådehavnen, og vores maver var på bristepunktet, da vi bad om regningen. For buffet, et glas champagne og to flasker vin til deling endte regningen per person på 804 kr. Lidt dyrere end sidste år, hvor vi ellers havde fået tre flasker vin, men stadig en okay pris kvaliteten taget i betragtning.