I mine indlæg med opskrifter figurerer der ofte en farverig baggrund bestående af de mange dåser, jeg har stående på køkkenbordet. Jeg bruger dem til at opbevare tørre fødevarer i, såsom te, kaffe og ris.

Dåserne har forskellig oprindelse, og når jeg er på jagt efter nye dåser, kigger jeg først og fremmest efter udseende, og hvis de også viser sig at være anvendelige, altså i god indvendig stand og med tæt lukning, ryger de med hjem.

Nu har jeg så besluttet at lave et lille indlæg om mine fine køkkendåser som inspiration til andre. Jeg er nemlig rigtigt glad for mine.

Den allerførste dåse i samlingen er faktisk et slags arvestykke fra mit barndomshjem. Jeg husker, at den stod i hjørneskabet i køkkenet, og at jeg som barn fik lov til at få den af mine forældre, fordi jeg var begyndt at samle på te-breve. De blev opbevarede i den grønne Underberg-dåse afbilledet med par i forskellige dansesituationer: Charleston, Wienerwalz, Tango og Rock ‘n Roll.

Den næste dåse i samlingen blev den karrygule dåse med asiatisk jasminte købt i Far East Trading ved banegårdspladsen her i Århus. Teen er aldrig blevet min favorit, så der er stadig meget tilbage, men den smukke dåse var nødt til at komme med mig hjem, da jeg så den i butikken for flere år siden.

Den næste i samlingen blev den sorte klassiske tedåse med asiatiske kvinder iført smukke dragter og vifter på de to af siderne og en siddende kejser sammen med en lille, skaldet tjener på de to andre. Dåsen er købt i Kvickly, så vidt jeg husker.

Dernæst købte jeg en dåse med rødpink baggrund og store lilla prikker i Tiger-butikken, og den må nok anses for at være den, der har mindst affektionsværdi for mig, men den passer dog godt i farvesammensætningen.

Jeg fik øjnene op for Kusmi-te for godt 1½ års tid siden, og indtil jeg fandt ud af, at man kunne købe dem i mindre portioner, købte jeg den store, grønne bøtte med spearmint Kusmi-te, som jeg har skrevet om i dette indlæg. Egentlig samler jeg kun på de praktiske, firkantede dåser, men denne får trods sin runde form lov til at stå sammen med de andre på køkkenbordet.

Derefter fandt jeg den store Kellogg’s Cornflakes-dåse på Trendsales, og sælger var heldigvis en fyr, der også bor i Århus, så vi mødtes og handlede nede foran den lokale Netto, og så kom den store dåse med hjem og blev opbevaringsbøtte for ris i mange afstøbninger.

Min mor havde opdaget mit dåsesamleri, så hun fandt en dag en gammel dåse frem fra gemmerne – den lille cremefarvede med pastelfarvede blomster på alle sider inkl. låget. Den var vist nok et arvestykke fra min mors faster, uden vi er helt sikre, men den fik jeg så af min mor.

For lidt over et år siden tog min kæreste og jeg til Berlin sammen med min søster og svoger. Berlin er et paradis for kræmmermarked-entusiaster, og jeg var så heldig at finde både den dybblå Persilbøtte og den brune Jacobs Kaffee-dåse på et marked dernede – jeg pruttede ikke en gang om prisen, da jeg var helt forgabt ved første blik.

I en lille genbrugsbiks her i Århus fandt jeg en af mine klare favoritter for under et halvt år siden: Den røde, buttede Masagama Tea-dåse med den kinesiske mand. Den er noget så fin og utroligt velholdt.

Den næstsidst tilkomne er den lille Irma-dåse med den lille Irma-pige i blå kjole i forskellige situationer: Vander blomster i haven, serverer kaffe på et fad, spiser kage og drikker te og snakker med sin hund i køkkenet.

Den sidste dåse i samlingen er den hvide med blomsterne, som slet ikke er af ældre dato, men blot en vintage-udseende romantisk dåse fra House Doctor. Jeg fandt den til en 20’er på loppemarkedet nede i Mølleparken her i Århus for et par uger siden.

