Jeg har tidligere skrevet et indlæg om Restaurant Latin, som er et ganske godt sted at spise finere mad, uden det er helt oppe i gourmetklassen. I fredags skulle jeg med min kæreste og en fælles kammerat på Train for at høre DJ Andy Fletcher fra Depeche Mode, og inden ville vi så have os noget godt at spise.

Vi endte med at bestille bord på Restaurant Latin, da alt var optaget på Mefisto, men det ærgrede vi os ikke længe over. Og faktisk opdagede vi, som aftenen skred frem, at bl.a. en af tjenerne fra Mefisto samt en medejer af Salon Salon havde slået sig ned med deres selskab et par borde væk fra os. Lidt pudsigt!

Vi lagde ud med en boblende apéritif inden maden, og jeg valgte til forret at bestilte noget så vovet som frølår i frikassé med sommergrønt. Til hovedret faldt valget – lige som sidst – på deres formidable hvidvinsdampede muslinger, og desserten stod på crème brulée med hindbær og hindbærsorbet.

Herrerne var til oksecarparccio med trøffelcreme og parmesan til forret, henholdsvis grillet svinefillet og kalvefillet til hovedret og efterfølgende dessert bestående af crème brulée og husets plat des fromages. Jeg har dog valgt blot at forevige mine egne valgte retter, da jeg kun havde fået mit sølle mobilkamera med i byen den aften.

Til forret bad vi tjeneren om at udvælge et glas hvidvin til os hver, til hovedretten fik mændene et glas rødvin valgt af huset, og til dessert stod den på muscato for mit vedkommende og sauternes til mændene.

Frølårene var over al forventning, og jeg lappede dem i mig med stort velbehag, selvom jeg havde været en anelse skeptisk, da jeg bestilte. Muslingerne var omend muligt endnu bedre end sidst, og “hvidvinssuppen”, de lå og svømmede rundt i, ligeså – så jeg spiste faktisk det hele op. Med nød og næppe blev der også plads til den læskende og søde dessert.

Herrerne var også tilfredse med aftenens mavekræs, og vi kom alt i alt af med et samlet beløb på lidt under 1400,- Ganske fornuftig pris for velkomstbobler, tre retter god mad og tilhørende vin til tre personer.

Hvis Restaurant Latin endnu ikke er afprøvet, så kan det i særdeleshed anbefales at lægge vejen forbi dens hjørne af Klostergade i Århus’ latinerkvarter :-)