Det er hverken første eller anden gang, jeg laver et indlæg om Restaurant Mefisto, så det kommer nok ikke bag på nogen, at stedet hører blandt mine favoritter. Det er primært en restaurant/gourmetcafé med fisk på menukortet, men andre retter serveres dog også, og i onsdags lagde jeg atter vejen forbi.

Mefisto kører for tiden med en sommermenu, hvoraf man kan vælge fire retter for 300,- og tilhørende vin til hver ret for 200,- oveni. Jeg er dog ret syg efter hummer, så da jeg øjnede deres specialitet med varm hummer for 350,-, måtte jeg lige høre, om den på nogen måde kunne inkluderes i sommermenuen.

Det endte så med, at resten af selskabet blev fristet ligeså af tre retter med hummer til hovedret, da tjeneren gav os tilbuddet forret, hummer, dessert og tre glas vin for 650,- pr. mand.

Første ret bestod af en lækker sommersalat vendt i en mild sennep og med henholdsvis kammuslinger, sprødstegt bacon og i midten: Et porcheret æg. Til forretten fik vi et glas sødlig hvidvin med smagsnoter af friskplukkede, røde sommerbær.

Hovedretten var som sagt en hel hummer med hvide asparges og opskummet smørsovs. Til denne ret blev også serveret små kartofler med krydderurter samt en sprød salat. Vinens aroma mindede mig om hummer og friskfanget skaldyr – den var tør i det og passede perfekt til den lune, saftige hummer.

Desserten var meget dansk sommer-agtig med søde, fuldmodne jordbær, hvid chokolade og en lækker, fyldig vanillecremeis. Den blev afrundet med et glas boblende dessertvin, der lagde låg på en godt fyldt mavesæk.

Som altid et fremragende besøg på Mefisto, og servicen var atter i top. Der var hyggelig stemning i de rustikke omgivelser, der kendetegner mange af bygningerne i det brostensbelagte Latinerkvarter, og kvaliteten af maden var fremragende.
Bor du i Århus og har ikke besøgt Mefisto endnu, burde du skamme dig ;-)