I tirsdags var jeg med min søster, svoger og kæreste på restaurant MASH i Århus, og det måtte siges at være en udmærket fornøjelse. Vi havde reserveret bord i forvejen, men det er vist næppe nødvendigt, når man kommer og spiser der en hverdag, som vi gjorde.

Vi fik en bås med røde, flashy læderbetrukne sofaer at sidde i – yderst behageligt, og interiøret var i det hele taget gennemført med rød og sort som primære farvekilder i relativt minimalistiske omgivelser.

Tre af os fik forret, hvoraf min naturligvis var den halve hummer til 175,- De andres forretter var hhv. foie gras-terrine afbilledet nedenfor og kalvebrissel til hver 100,- Hummeren var grillet og kloen flækket af kokken, inden den kom på bordet, så den var lige til at gå til. Der fulgte en frisk tomat-agtig mayonnaise med (måske hjemmerørt thousand island?) samt en stor citronbåd, og flere smagsmæssige “accessories” behøvede den saftige hummer faktisk ikke. De andre var ligeledes godt tilfredse med deres forretter, og min bid af foie grasen bekræftede, at den var yderst velsmagende.

Til maden delte vi en flaske god rødvin, en stor kande vand og derudover fik jeg en ginger ale og min kæreste en øl. Havde det ikke været en hverdag, kunne vi sagtens have drukket en flaske vin ekstra, men vi skulle jo alle op på arbejde onsdag morgen, så vi holdt os i skindet.

Hovedretten bestod naturligvis af valgfrit stykke kød, hvor vi kunne vælge forskellige dele af koen til en forudbestemt størrelse fra enten Danmark, USA, Canada eller Australien. Der var beskrevet kort på menukortet, hvad køerne er fordret med under opdrættet i de forskellige lande. Til kødet vælger man en sovs, og derudover kan man tilføje ekstra såsom kartofler eller salater.

Mit valg faldt på en rødstegt amerikansk mørbradbøf på 200 gram og rødvinssovs, og ved siden af valgte jeg en grøn salat med vinaigrette – mest fordi alt andet ville falde mig for tungt sammen med den ret store bøf.

Bøfferne kom på bordet liggende alene på hver deres store tallerken, og der var ingen tvivl om, at kødet var i centrum for smagsoplevelsen. Min bøf levede i særdeleshed op til sit navn som MØRbrad, og jeg kunne nærmest skære den over med bagsiden af kniven. Et fantastisk stykke kød, der var den helt rette farve. Min søster havde valgt et stykke dansk kød, der havde været hængt, så det smagte kraftigere, men var til gengæld mere fast i det end min.

Små så bøfferne ud på de ellers nøgne tallerkener, men jeg skal ellers love for, at de fyldte! Halvdelen af selskabet kunne lige knapt spise op, og vi andre måtte have hjælp eller levne det sidste. Det smagte fortræffeligt, og priserne er derfor også ganske passende. Det ser umiddelbart pebret ud på menukortet, men til gengæld er det kød opdrættet med høj kvalitet og tilberedt med præcision.

Til trods for udspændt maveskind endte to af os med at bestille lidt is til dessert, og der kom også tre kopper cappuccino på bordet, før vi takkede af. Min dessert bestod af en kugle med hasselnøddeis og en kugle rabarberis. Ganske udmærket is, som dog ikke stikker ParadIs-is’.

Gennem hele aftenen var betjeningen i top – professionel, casual og opmærksom uden på nogen måde at gøre mere væsen af sig, end det var nødvendigt. Tip-top betjening uden noget at sætte en finger på, så der faldt naturligvis også drikkepenge af, da regningen kom.

For fire mennesker, hvoraf 3 fik forret, alle fik hovedret + tilbehør, 2 fik dessert, 3 fik kaffe, 1 fik øl, 1 fik ginger ale, og alle delte 1 flaske god rødvin, endte regningen fraregnet drikkepengene på 2510,- Det ville pr. person svare til godt 600 kr. for ca. tre retter og drikkevarer. Det er faktisk ganske billigt, særligt den gode mad taget i betragtning.

Det var en rigtigt god aften på restaurant MASH, og det bliver ikke sidste besøg der. Stedet egner sig både til kærestehygge, venindehygge og businessmiddage, så der er næsten ingen undskyldning for ikke at prøve det ;-)

