I Sausalito, som er en by beliggende på den halvø, der ligger på nordsiden af San Franciscos berømte Golden Gate, holdt vi forleden ind og spiste frokost på Lighthouse Café. Caféen ligger lige ud til bugten, og den er ejet og drevet af et danskfødt ægtepar, så der er derfor også diverse danske klassikere på menuen. Det var dog ikke dem, der for mit vedkommende skulle afprøves den dag.

Mit valg faldt på en af dagens retter, der var homemade clam chowder med en lille pose kiks on the side. Man kunne bestille en enkeltportion (cup) til $ 3.75 eller en hel bowl for et par dollars ekstra. Jeg bestilte en cup og kom inkl. tax af med det, der svarer til ca. 25 danske kroner.

Jeg var en anelse skeptisk overfor denne muslingesuppe, lige indtil den kom på bordet: Suppen var fyldig, cremet og sødlig, og muslingerne havde tilnærmelsesvis konsistens som svampe. Derudover var der også forskellige, finthakkede grøntsager i suppen, blandt andet selleristilk og løg.

Det er den første clam chowder, jeg har vovet mig til at smage, så jeg kan ikke sammenligne med andre tilsvarende. Men ikke desto mindre kan jeg konstatere, at det var en aldeles velsmagende suppe, som jeg til enhver tid gerne bestiller igen eller sågar selv kaster mig ud i at lave.

Jeg bestilte i øvrigt også en mushroom burger, men efter suppen var der meget lidt plads til særligt meget mere i maven. Jeg fik spist knapt halvdelen af, hvad der befandt sig på den kæmpe tallerken, og det var so-so smagsmæssigt. Meget standard for burger af god kvalitet, og prisen var også midt imellem. Til gengæld er atmosfæren på Lighthouse Café meget hyggelig og diner-agtig, så hvis man skulle komme sulten på de kanter, kunne man da lige kigge forbi – især hvis der er clam chowder på menuen.