Raclette

Når det danske vejr ikke just indbyder til grill-aften, er racletten i mine øjne et udmærket alternativ til en social aften med mad og hygge i centrum. Jeg er vokset op med hr. Raclette i ’80erne, og det var top-hyggeligt, når far og mor ved særlige lejligheder satte ham på bordet og bød op til, at både forældre og børn kunne være mere eller mindre fantastifulde med deres coupelles, som de små mini-pander hedder.

Jeg har nu arvet raclette-fætteren, men den stod i flere år inde bagerst i skabet, indtil jeg for en måneds tid siden hev den frem og tænkte, at NU skulle den altså til sin ret igen. Kæresten var skeptisk, men jeg var drevet af barndomsnostalgi og fik købt ind og dækket op med diverse raclette-venlige ingredienser.

Raclette I

Som sagt er det kun fantasien, der sætter grænser, og man kan bruge mange flere ingredienser end dem, jeg præsenterer her. Jeg vil dog ridse op, hvad der blev dækket op med en kold søndag aften i marts:

  • Hakket oksekød fra økoko
  • Svinemørbrad skåret ud i skiver af forskellig tykkelse
  • Tomater i skiver
  • En god, mellemlagret skæreost i skiver + revet
  • Blåskimmelost i skiver
  • Frisk mozzarella i skiver
  • Champignon eller andre svampe i skiver
  • Wienerpølser skåret på langs og halverede
  • Revet kartoffel til kartoffel-klatkager
  • Bacon i skiver
  • Peberfrugt i stave
  • Fløde
  • Rucolasalat

Raclette II

Raclette III

Havde vi været flere eller mere sultne, ville det også være oplagt f.eks. at have laks, and, æg til æggekage, løg, ananas, minimajs, broccoli- og blomkålsbuketter på bordet. Derudover kan man også med fordel bage pandekager på den.

Ordet raclette kommer af det franske verbum racler, som betyder at skrabe. Deraf forstået, at man skraber maden af racletten eller coupellerne og over på tallerkenen. Det er tilsyneladende en tradition, der stammer fra visse dele af Schweiz og Frankrig, og osten spiller her en primærrolle i tilberedningen.

I ’80erne, hvor min erfaring siger mig, at racletten havde sin storhedstid i Danmark, var det specielt til nytårsaften og ved sociale, uformelle selskaber, der blev budt på mad fra racletten. Jeg gad godt vide, hvor mange der egentligt jævntligt laver mad på sådan en sag i dag. Mon ikke den trænger til en revival?

Raclette IV

Den aften i marts, hvor racletten blev genfødt i vores hjem, blev alle ingredienser skåret ud, fordelt i skåle og sat på det dækkede bord med racletten i centrum. Derudover blev der for bordenden stillet op til brætspillet, Den Fortryllede Labyrint, og så var der ellers dømt hygge!

Vi nåede faktisk slet ikke at spille spillet færdig, for raclettens små selvkreerede måltider blev der holdt meget øje med, og det var næsten en slags legal “legen med maden”. Netop derfor er det også en måltidsform, der egner sig særdeles godt til børnefamilier eller barnlige sjæle.

Min favorit-dish var helt klart en med lynstegt mørbrad på top-panden, hvorefter den blev lagt i en af coupellerne sammen med skivede svampe og fløde hældt ud over. Den fik et stykke tid i racletten, hvorefter der blev drysset lidt revet ost ud over, og den fik de sidste minutter inde i varmen. Mums!

Raclette V

Raclette VI

Hygiejne- og smagsmæssigt kan der være noget om, at man lige skal være obs på, hvilke coupeller, der har været brugt til hvad, men alternativt kan man have en balje med vand og en rulle køkkenrulle ved siden af, man kan give dem en hurtig rengøring med.

Min vurdering er, at racletten er alt for overset i dag, og vi skal se at få hevet den op på bordet lidt oftere. For mit vedkommende kan jeg i hvert fald konstatere, at det ikke er sidste gang i år, den har været taget frem. Så hvis der falder regn hele sommeren (gud forbyde det!), er det oplagt med en indendørs raclettegrillaften i stedet.