Jeg er ofte ude at spise på finere restauranter, for jeg ELSKER kombinationen af luksus og fortræffelig mad. Dog har jeg hidtil valgt ikke at skrive indlæg om de mindre positive oplevelser, da jeg helst ville bruge min blog til anbefalinger. Nu vil jeg dog gøre en undtagelse, da jeg havde kameraet med og har læst en anden blogger rose dette sted.
Fredag aften var jeg med en veninde på relativt nyåbnede Restaurant Komfur i Guldsmedgade. Vi havde booket bord til to online via deres hjemmeside, og det forløb uden problemer.
Da vi ankom fredag aften kl. 18.30, var der to foran os, der ventede på at få bord, og pludseligt hørte jeg mit fulde navn blive nævnt af tjeneren, hvorefter de to foran os blev vist hen til et bord. Jeg meldte mig til tjeneren med mit navn, som reservationen var foretaget i, og så blev hun åbenlyst forvirret. Hun fandt ud af, hun havde byttet rundt på mit og et andet selskab, men konkluderede til sidst leende, at hun havde troet, at hende den anden hed Line, selvom det jo var mig. “Jeg hedder ikke Line”, gjorde jeg hende opmærksom på og nævnte atter mit navn, men ikke desto mindre opfattede hun det, som om jeg gav hende ret og grinede bare uden rigtigt at høre efter, hvad jeg sagde.
Okay, fint nok, ingen skade sket, for der var et andet bord til os.
Vi fik sat os, fik menukort og valgte tre retter hver med tilhørende vine. Efter bestilling kom der et ganske udmærket brød på bordet bagt med hørfrø, og der medfulgte en dyppelse af bagt peberfrugt samt en klump smør.
Til forretten valgte jeg confiteret laks med sauce mousseline, estragon og radiser, men fisken var alt alt for salt og måtte skylles ned med rigelige mængder vand. Saucen var fremragende, men radiserne måske en kende malplacerede rent smagsmæssigt, da der ikke var gjort noget ved dem.
Den franske, økologiske hvidvin, jeg valgte til, var lækker og passede godt til retten. Restauranten havde i menukortet under hver ret anbefalet et par vine at vælge imellem, og det var faktisk en rigtigt god idé for os, der ikke er de store vinkendere. Desværre viste tjeneren os ikke flaskerne, når der blev skænket op, så jeg husker ikke navnene eller druerne. Til gengæld blev der fyldt godt op i glassene, hvilket vi ikke havde det mindste imod!
Desværre gjaldt det også for fisken i min hovedret, at saltbøssen havde været strøet lige lovligt generøst. Jeg havde valgt bagt hellefisk med marineret fennikel, løgpuré og oliven. Dertil var der ifølge menukortet dagens kartoffel, som var en minigryde fra Le Creuset med rigtigt lækker kartoffelmos… men kun én til deling! Vi havde forventet en til hver, og til deling var det ALT for lidt…! Toppingen på fisken var ganske udmærket, men præsentationen var ikke overvældende.
Rødvinen fra Californien, jeg valgte til, var igen rigtigt god i kombination til retten, men atter var tjeneren meget hurtig til at gå med flasken igen, før man fik set navn og drue.
Desserten var til gengæld rigtigt god! Den bestod af en rabarbertrifli med flødeskum, makron og sødet rabarber. Jeg havde bestilt et glas spumante til, men tjeneren satte desserten på vores bord så hurtigt, at vi ikke fik spurgt efter vinen, før hun var smuttet igen. Da der endelig kom en anden tjener forbi, var vi halvvejs færdige med desserten, da vi gjorde opmærksom på, at vi ikke havde fået de bestilte drikkevarer. Han ville så gå hen og strege den vin fra vores regning. Ja tak!
Det var alt i alt en ret middelmådig oplevelse, og nu ved jeg godt, at restauranten er nyligt opstartet, og at der ikke som sådan er tale om en gourmetrestaurant, meeen… jeg synes stadig, det var skuffende og ringe betjening, og de oversaltede fisk kan ikke undskyldes med dét. Tjeneren var hele vejen igennem kommunikativt klodset, useriøs og umulig at komme i kontakt med. Det virkede uprofessionelt og meget lidt service-minded.
Derudover var det meget små forhold – jeg måtte rykke stolen helt ind, så min mave pressede på bordkanten, hver gang gæsten bag mig skulle ud fra eller ind på sin plads, fordi vores borde stod så tæt op ad hinanden i et hjørne.
Vi kom for tre retter og to (!) glas vin af med ca. 600 kr. per person, og det er som sådan en okay pris, men ikke til den standard, der blev lagt for dagen. Havde maden været velsmagende og servicen bedre, ville det havde været en fin pris, men ærligt talt vil jeg hellere betale 2-300 kr. mere og så besøge en restaurant, hvor der er mere styr på tingene.
Var jeg typen, der gav stjerner, ville den få 2 ud af 5, og jeg vil ikke anbefale stedet. Det skal dog pointeres, at ovennævnte er min personlige oplevelse ud fra et enkelt besøg på restauranten.
Har du prøvet CanBlau for enden af Klostergade? Det er voldsomt godt!
Det er det gamle Arthurs, ikke? Som ændrede navn til Yggdrasil og blev sådan et cocktail-smart-ass-sted? Havde nu godt nok set, det havde ændret navn igen, men jeg har kun været der, mens det hed Arthurs og handlede om druk og pool ;-)
Min kæreste nikker ja… jeg er jo stadig ny i Århus ;) Men den tapas de har nu synes jeg er super lækkert!
Jamen, så skal den da næsten på listen over fremtidige besøg – Tak for tippet, Lea :-)
Æv hvor træls! Jeg bliver så ærgerlig når jeg besøger sådanne steder. Det er jo ikke så dyrt hvis maden er god, men hvis den ikke er, synes jeg pludselig at det et mange penge.
Mange hilsner
Birthe
Lige præcis! Der var bare så mange ting, der bare ikke var optimalt – havde det været et par stykker, kunne man jo se igennem fingre med det.
Men pyh ha, hvor var det bare alt for oversaltet – det ødelagde den ellers møre fisk fuldstændigt :-(
Æv, trist. Er det mon mit indlæg om Komfur du har læst? Ærgerligt at I ikke havde en god oplevelse. Men for mig at se er der et par ting der nemt kunne ha’ været gjort for at gøre oplevelsen på bedre. Jeg er sikker på at de gerne ville ha’ haft feedback i køkkenet på den oversaltede fisk – og at det ville ha’ udløst en ny portion eller en kompensation på regningen. Det har selv taget mig mange år at vænne mig til at man altså godt må påpege fejl og mangler – og at man med konstruktiv kritik kan komme meget langt. Som restaurantgæst køber man jo en ‘vare’ og er den ikke i orden må man selv ha’ ansvaret for at få den byttet. I mandags spiste jeg selv på Ferdinand, som er et af byens topsteder. Bearnaisen var alt for salt og vi udbad os en ny – som vi fik med et smil på læben, samt en flaske mineralvand uden beregning til at skylle saltet ud af mundhulen. Ikke at jeg skal forsvare portioneringen på Komfur – men så vidt jeg ved kan man altid bede om mere garniture og tilbehør når det serveres a’part. Men det lyder godt nok som om tjenerene har haft noget af en off-dag, ærgerligt – for det er tit at god service kan opveje for en skæv præstation i køkkenet. Næste gang I har lyst til at spise lidt fancy kan jeg klart anbefale jer at prøve Restaurant ET på Åboulevarden. Der vil I med garanti ikke blive skuffede over hverken maden eller serviceniveauet ;-)
Mange hilsner
Malou
Hejsa,
ja, det var i dit indlæg, jeg havde læst om Komfur :-)
Jeg har ikke noget problem med at brokke mig, men her var det bare så gennemført dårligt (når to retter kan være badet i salt) og sløset, at jeg ikke gider at ulejlige mig med at give dem konstruktiv feedback, men hellere vil holde mig væk fremover. Der er så mange andre fantastiske steder i byen, bl.a. ET, man kan vælge i stedet, så det vil jeg bare gøre fremover ;-)
Desuden synes jeg, det er en træls situation at sidde i, når man skal have en kompensationsret, for det kommer ikke til at passe med modpartens ret, og for mig at se er det bare mere bøvl end noget, der bør gøre sig gældende en hyggelig aften på restaurant. De må gøre det ordentligt første gang, ellers kommer jeg bare ikke igen – så simpelt er det for mit vedkommende :-) Men selvfølgeligt skal der være plads til, at vi ikke alle ser ens på det…