Jeg er ofte ude at spise på finere restauranter, for jeg ELSKER kombinationen af luksus og fortræffelig mad. Dog har jeg hidtil valgt ikke at skrive indlæg om de mindre positive oplevelser, da jeg helst ville bruge min blog til anbefalinger. Nu vil jeg dog gøre en undtagelse, da jeg havde kameraet med og har læst en anden blogger rose dette sted.

Fredag aften var jeg med en veninde på relativt nyåbnede Restaurant Komfur i Guldsmedgade. Vi havde booket bord til to online via deres hjemmeside, og det forløb uden problemer.

Da vi ankom fredag aften kl. 18.30, var der to foran os, der ventede på at få bord, og pludseligt hørte jeg mit fulde navn blive nævnt af tjeneren, hvorefter de to foran os blev vist hen til et bord. Jeg meldte mig til tjeneren med mit navn, som reservationen var foretaget i, og så blev hun åbenlyst forvirret. Hun fandt ud af, hun havde byttet rundt på mit og et andet selskab, men konkluderede til sidst leende, at hun havde troet, at hende den anden hed Line, selvom det jo var mig. “Jeg hedder ikke Line”, gjorde jeg hende opmærksom på og nævnte atter mit navn, men ikke desto mindre opfattede hun det, som om jeg gav hende ret og grinede bare uden rigtigt at høre efter, hvad jeg sagde.

Okay, fint nok, ingen skade sket, for der var et andet bord til os.

Vi fik sat os, fik menukort og valgte tre retter hver med tilhørende vine. Efter bestilling kom der et ganske udmærket brød på bordet bagt med hørfrø, og der medfulgte en dyppelse af bagt peberfrugt samt en klump smør.

Til forretten valgte jeg confiteret laks med sauce mousseline, estragon og radiser, men fisken var alt alt for salt og måtte skylles ned med rigelige mængder vand. Saucen var fremragende, men radiserne måske en kende malplacerede rent smagsmæssigt, da der ikke var gjort noget ved dem.

Den franske, økologiske hvidvin, jeg valgte til, var lækker og passede godt til retten. Restauranten havde i menukortet under hver ret anbefalet et par vine at vælge imellem, og det var faktisk en rigtigt god idé for os, der ikke er de store vinkendere. Desværre viste tjeneren os ikke flaskerne, når der blev skænket op, så jeg husker ikke navnene eller druerne. Til gengæld blev der fyldt godt op i glassene, hvilket vi ikke havde det mindste imod!

Desværre gjaldt det også for fisken i min hovedret, at saltbøssen havde været strøet lige lovligt generøst. Jeg havde valgt bagt hellefisk med marineret fennikel, løgpuré og oliven. Dertil var der ifølge menukortet dagens kartoffel, som var en minigryde fra Le Creuset med rigtigt lækker kartoffelmos… men kun én til deling! Vi havde forventet en til hver, og til deling var det ALT for lidt…! Toppingen på fisken var ganske udmærket, men præsentationen var ikke overvældende.

Rødvinen fra Californien, jeg valgte til, var igen rigtigt god i kombination til retten, men atter var tjeneren meget hurtig til at gå med flasken igen, før man fik set navn og drue.

Desserten var til gengæld rigtigt god! Den bestod af en rabarbertrifli med flødeskum, makron og sødet rabarber. Jeg havde bestilt et glas spumante til, men tjeneren satte desserten på vores bord så hurtigt, at vi ikke fik spurgt efter vinen, før hun var smuttet igen. Da der endelig kom en anden tjener forbi, var vi halvvejs færdige med desserten, da vi gjorde opmærksom på, at vi ikke havde fået de bestilte drikkevarer. Han ville så gå hen og strege den vin fra vores regning. Ja tak!

Det var alt i alt en ret middelmådig oplevelse, og nu ved jeg godt, at restauranten er nyligt opstartet, og at der ikke som sådan er tale om en gourmetrestaurant, meeen… jeg synes stadig, det var skuffende og ringe betjening, og de oversaltede fisk kan ikke undskyldes med dét. Tjeneren var hele vejen igennem kommunikativt klodset, useriøs og umulig at komme i kontakt med. Det virkede uprofessionelt og meget lidt service-minded.

Derudover var det meget små forhold – jeg måtte rykke stolen helt ind, så min mave pressede på bordkanten, hver gang gæsten bag mig skulle ud fra eller ind på sin plads, fordi vores borde stod så tæt op ad hinanden i et hjørne.

Vi kom for tre retter og to (!) glas vin af med ca. 600 kr. per person, og det er som sådan en okay pris, men ikke til den standard, der blev lagt for dagen. Havde maden været velsmagende og servicen bedre, ville det havde været en fin pris, men ærligt talt vil jeg hellere betale 2-300 kr. mere og så besøge en restaurant, hvor der er mere styr på tingene.

Var jeg typen, der gav stjerner, ville den få 2 ud af 5, og jeg vil ikke anbefale stedet. Det skal dog pointeres, at ovennævnte er min personlige oplevelse ud fra et enkelt besøg på restauranten.