Følgende opskrift improviserede jeg mig til ud fra en af mine tidligere frikadelleopskrifter, da jeg faldt over en pakke økologisk hakket kylling sidste uge. Dellerne blev mere faste i det end almindelige frikadeller, og smagen var også mindre “fed” (uden at det skal forstås, som at den fede frikadellesmag er noget dårligt – jeg er alt andet end fedtforskrækket!).

Jeg vurderer efter at have indtaget måltidet, at kyllingedeller var et ganske fremragende alternativ til traditionelle frikadeller af flæskefars. Dog vil jeg ikke kunne få mig selv til at lave dem af det billige hakkekød fra discountbutikkerne, hvor fuglene til den pris efter min overbevisning må have haft et sørgeligt liv med særdeles trange forhold. At spise med god samvittighed får altså maden til at ligge ekstra godt i maven :-)

INGREDIENSER (til ca. to personer + en fryser):

En bakke hakket kyllingekød fra en glad, død fugl
½ spsk. salt
En pakke frisk mozzarella
Et stort løg (jeg brugte rødløg)
1 æg
Mel som bindemiddel (ca. 1-2 spsk.)
1 tsk bagepulver
1-1½ jordskokker
Peber
Paprika
All-roundkrydderi (kan udelades)

Kartofler
Olivenolie
Urtesalt (som altid bruger jeg Herbamare)
Peber
Hvidløg

(blandingsforholdene til kartoflerne afgør du selv efter smag og behag)


FREMGANGSMÅDE:

• Bland olie, urtesalt, peber og presset hvidløg til en marinade
• Rens kartoflerne, skær et kryds i hver, hæld dem i en pose med marinade
• Lad kartoflerne søbe i marinaden en times tid
• Vend kartoflerne ud i et tærtefad, og lad krydset vende opad
• Bag kartoflerne i ca. 45 minutter (til de er gyldne) ved 200 grader

• Rør kyllingekødet jævnt ud i en skål, tilsæt salt, lad det trække 10-15 min.
• Tilsæt æg, revet løg og revet jordskok i farsen, og rør godt
• Tilsæt mel og bagepulver, til det binder farsen tilstrækkeligt sammen
• Skær mozzarellaen i små tern, og vend dem i blandingen
• Krydr med peber, paprika og all-roundkrydderi
• Form dellerne evt. med en spiseske, så de bliver ca. samme størrelse
• Steg dem i smør på panden, til de er mørkegyldne og sprøde i overfladen

Jeg valgte at servere dampede ærter til + en creme fraiche-dressing rørt op med et skvæt frisk limesaft, peber, lidt chili og lidt paprika.

Jeg plejer altid at stege dellerne ved høj varme det første stykke tid, indtil overfladen bliver lys gylden på begge sider. Derefter skruer jeg ned på 2-3 stykker på komfuret, hvor de får middelvarme for at blive gennemstegte uden at blive tørre. I øvrigt har jeg for vane at trykke dem lidt flade, når jeg vender dem første gang.

Har man mikrobølgeovn, skulle jeg hilse at sige, det er et hit, når man har en håndfuld kyllingedeller i fryseren, man lige kan smide ind til en gang stråling, når man er lidt lækkersulten, men ikke gider det helt store traktement ;-)

Enjoy!

