Sidst i november 2010 var jeg med en veninde på Restaurant Carlton i Århus’ latinerkvarter ved Pustervig Torv. Jeg fik aldrig skrevet et indlæg om det, men fik taget en lille håndfuld billeder, så bedre sent end aldrig ;-)

Vi valgte en tre-retters menu à 380 kr., som er et generelt tilbud, Carlton kører med jf. deres menukort, som forefindes i pdf-format på hjemmesiden. Menuen ændrer sig fra tid til anden, og man spørger blot betjeningen, hvad den indeholder pågældende dag.

Forretten bestod af en himmelsk græskarsuppe (som faktisk gav mig inspirationen til kort tid efter selv at give mig i kast med en hjemmelavet en af slagsen), der var toppet med grillede kammuslinger, ristede kastanjer, frisk persille og en sød trøffelolie hældt let ud over herligheden. Suppen var cremet, sød og lige i øjet!

Hovedretten var rosa andebryst på en bund af tranebær, toppet med frisk persille og en interessant “klods” af skorzonerødder ved siden af. Jeg aner faktisk ikke, hvad man kalder den slags (måske skorzonerodsterrine?), så oplys mig gerne i kommentarfeltet, hvis du genkender “klodsen” på billede to :-)

Desserten bestod af noget syltet pære med vanilleis, friske mynteblade og chokoladesovs på en nøddekurvsbund, og den var nok lidt so-so. Mine smagsløg vurderede den at være lidt kedelig og triviel, hvorimod for- og hovedret var utroligt velsmagende og med mange smagsnuancer.

Alt i alt kom jeg af med 430 kr. for de tre retter inkl. et stort glas Jacobsen Brown Ale, og det må jo siges at ligge i den fornuftige ende, hvis man tager madens kvalitet i betragtning. Restauranten er hyggelig med café-agtig stemning, og betjeningen var høflig og opmærksom, uden at vi blev overrendt ved bordet.