Her kommer en opskrift, som jeg har tyvstjålet, og i hvilken jeg ingen improvisationer har lavet – overhovedet! Indlægget her er nemlig ud over at indeholde den mest fabelagtige opskrift på et rustikt brød på vupti-vupti-måden i lige så høj grad en hyldest til en af mine yndlingsbloggere, som jeg besøger slavisk flere gange om dagen.

Liselotte tager billeder og koger ord sammen til sætninger på en måde, som kun få bloggere kan præstere, og så er hun ud over at være et varmt og farverigt menneske også gavmild med lækre opskrifter i ny og næ. Hendes virtuelle skriveværksted er helt klart et besøg værd, og jeg vil opfordre til at stikke snuden forbi. Her vil jeg nu med mine egne ord præsentere jer for hendes fantastiske opskrift på kærlighedsbrød:

INGREDIENSER:

2,5 dl. vand
En lille klump gær (ca. svarende til en ært)
1 tsk salt
1 tsk honning
300 gram hvedemel

(Intet fancy pantsy pjat her – kun lige præcist det nødvendige!)

FREMGANGSMÅDE:

• Opløs gæren i en skål med det lunkne vand
• Tilsæt salt og honning
• Når salten er opløst, tilsættes melet
• Rør godt med håndmixer, til dejen er lind
• Dejen vil føles “lidt for våd”, men det skal den være
• Dæk skålen til, og stil til hævning i fem timer

• Strø gavmildt med mel på bordet
• Vip den nu hævede dej FORSIGTIGT ned på bordet
• Tag godt med mel på hænderne
• Fold forsigtigt dejen ind over sig selv tre gange (se billede 3)
• Hold æltenallerne væk! Sig “dyyygtig dej”, og lad den ligge
• Tænd ovnen på 210 grader, og lad dejen efterhæve på bordet

• Stil en lerpotte/dyb form ind i ovnen, mens den opvarmes
• Når ovnen er varm, tages formen ud og placeres på en bageplade
• Smid en klat smør i formen, og fordel fedtet rundt i kanterne
• Løft forsigtigt dejen over i den varme form uden at brænde dig
• Sæt formen i ovnen, læg låg på (f.eks. tærtefad), og bag i 20-25 min.
• Tag låget af, og bag brødet i yderligere 15-20 minutter
• Lad det afkøle på en rist, og spis det, mens det stadig er lunt. MUMS!

