Denne opskrift er udsprunget med stor inspiration fra en af mine yndlingsbloggere, den smukke og på mange områder begavede Emily. Selvom hun primært er modeblogger, har hun også postet nogle lækre opskrifter med særdeles appetitlige billeder, så jeg vil anbefale jer at kigge forbi hos hende.

Opskriften her er modereret efter min hang til shiitake-svampe for tiden og ellers ud fra, hvad smagsløgene dikterede af velsmagende forudsigelser. Det er faktisk kun fantasien, der sætter grænser til fyldet, så prøv dig frem. Den tager næsten ingen tid at lave i min variant, og den får du her.

INGREDIENSER:

1 pakke friske lasagneplader
Spinat (jeg brugte ca. 4 frosne klumper)
1 håndfuld shiitake-svampe
Ost med smag (jeg brugte røget pølseost)
1 pakke frisk mozzarella
To stk. kyllingebryst
1 dåse flåede tomater
Frisk rosmarin
1 dl. fløde
Meljævning
Æbleeddike
Stødt koriander
Spidskommen
Salt & peber
Frisk basilikum
Rucola

FREMGANGSMÅDE:

• Steg kyllingekødet, og pil det i mundrette bidder.
• Bland flåede tomater og koncentreret tomat i en gryde, og kog det op.
• Tilsæt de frosne spinatkugler, og lad dem koge med, til de er optøede.
• Tilsæt fløde, og smag til med de tørre krydderier og æbleeddike.
• Jævn tomatsovsen med meljævning til en passende konsistens.
• Tilføj til sidst frisk, hakket rosmarin.

• Skær shiitake og smagsstærk ost i tern, og pil mozzarellaen til små stykker.
• Byg lasagnen op i lag med tomatsovs, plader, kylling, svampe og ost.
• Gentag, til der ikke er mere, og slut af med tomatsovs i toppen.
• Bag i ovnen i ca. 20 minutter ved 200 grader.
• Servér på rucolabund og toppet med frisk basilikum.

Jeg stegte kyllingen i lidt smør efter at have krydret den med salt, peber og paprika. Hvis kødet stadig er lidt lyserødt efter stegning, gør det ikke det store, da de 20 minutter i ovnen nok skal sørge for det sidste.

Derudover tøede jeg spinaten op og tilsatte lasagnen separat, men den kan som angivet i opskriften lige så godt blive tilsat i tomatsovsen. Det vil jeg i hvert fald gøre næste gang.

Den smagsstærke ost behøver som sådan ikke være smagsstærk, men det syntes jeg passede godt til, da resten af retten er relativt mild. Er man til blåskimmelost, kan det også anbefales at forsøge med denne variant. Jeg brugte som vist en rugbrødsform i keramik og fik en mængde, der svarede til to sultne, voksne mennesker.