Julesmåkager 1

Jeg har aldrig rigtigt brudt mig om “tørt bagværk” såsom småkager, men en dag for mange år siden dukkede en af mine studiekammerater op til undervisning med en portion julesmåkager, som fik mig til at indse, at sådan nogle små, sprøde fætre kan være en bid af himlen!

Sidenhen fik jeg lokket hende til at skrive opskriften ind og sende den til mig pr. mail. Det er så først nu, at jeg har fået taget mig sammen til at lege småkagekone, men M-U-M-S, hvor var det et glædeligt gensyn! Opskriften kommer her…

– – –

INGREDIENSER:

150 gram margarine (jeg brugte almindelig smør)
150 gram sukker
150 gram sirup
1 tsk. nelliker (jeg havde ikke nelliker og brugte vanillesukker i stedet)
2 tsk. kanel
1 æg
1 tsk. natron (jeg havde ikke natron og brugte 2 tsk. bagepulver i stedet)
450 gram mel (jeg brugte nok nærmere 475-500 gram for at få en fast dej)

Julesmåkager 2

Julesmåkager 4

FREMGANGSMÅDE:

• Margarine, sukker og sirup smeltes i en gryde
• Når massen er halvvarm, sies halvdelen af melet i
• Nelliker, kanel, æg og natron tilsættes
• Dejen æltes, og resten af melet tilsættes
• Lad dejen stå, til den er kold (f.eks. i køleskabet)
• Dejen rulles tyndt ud på bordet og formes som figurer ved hjælp af forme
• Småkagerne bages ca. 10 minutter ved 200 grader
• Lad de færdige småkager stå et par minutter på en bageplade
• Efter fem minutters tid er de sprøde og lige til at sætte tænderne i!

Julesmåkager 5

Opskriften er i det hele taget let, hurtig og yderst velsmagende på en karamelagtig måde. Jeg brugte en lille smule mel på bordet, da dejen skulle rulles ud, og da jeg havde udstukket dem, løftede jeg hver småkage over på bagepladen med hjælp fra en gammeldaws osteskærer, så de ikke gik ud af form.

Efter bagningen er de naturligvis bløde, men de skal lige sætte sig, og så er de knasende gode. Enjoy!

Edit: Jeg har siden lavet disse fabelagtige småkager mange gange, og for bedre billeder og tilrettet opskrift, se indlæggene her og her.

