For første gang har jeg prøvet at lave crab cakes, og resultatet blev faktisk overvældende godt!
Jeg har ikke smagt crab cakes før, heller ikke mens jeg var bosat i staterne, så jeg har ikke noget sammenligningsgrundlag. Men de smagte så godt, at I skal introduceres for opskriften, og jeg skal helt klart lave det igen og se, om jeg ikke kan rafinere udseendet lidt til næste gang, for kuglerne var godt nok svære at rulle ind i brødkrummerne, så det dækkede helt.

– – – – – – –

INGREDIENSER:

100 gram krabbekød (jeg brugte surimi/imiteret)
1 ½ spsk. mayonnaise (jeg brugte Hellmann’s)
1 finthakket forårsløg
½ spsk. finthakket bredbladet persille
1 æg
Brødkrummer fra ca. 3 skiver ristet lyst brød
Usaltet smør til stegning

Til dippen:
2 spsk. mayonnaise
½ lime, saft og frugtkød
1 tsk. finthakket, frisk chili
1/3 fed hvidløg
Urtesalt (jeg brugte Herbamare)

FREMGANGSMÅDE:

• Pil eller findel krabbekødet, brug evt. en gaffel.
• Bland krabbekødet med mayonnaise, forårsløg og persille.
• Klem massen sammen til ca. 8 kugler og put dem hver i et stykke film.
• Put kuglerne i fryseren i ca. 15 minutter, så de holder formen.
• Pisk ægget luftigt, og dyp kuglerne i.
• Vend kuglerne i brødkrummerne, til de er dækkede hele vejen rundt.
• Put kuglerne i film igen, og frys dem 10-15 min. igen, mens dippen laves.
• Mix mayonnaise, lime, chili og hvidløg, og smag til med urtesalt.
• Tag kuglerne ud af fryseren, og steg dem i smør, til alle sider er gyldne.
• Servér kuglerne med mayomixet.

Red.: Se evt. dette nyere indlæg med en mere vellykket version af disse crab cakes, dog med enkelte justeringer.

