Mefisto i Århus’ latinerkvarter er et af mine absolutte favoritsteder at spise frokost, og selvom der er mange fristelser på deres faste menukort, ender jeg stort set altid med at vælge min yndling: Foie gras-terrine med gele af hyldeblomst og brøndkarse. Fredag var ingen undtagelse, og selvom det ikke ser ud af meget, mætter det noget så herligt. Prisen for sådan en tallerkenfuld er 128,- hvilket jo er lige til at overkomme.

Restauranten har en skøn gårdhave, så mit følgeskab og jeg valgte at tage plads derude i et af de små, hyggelige hjørner, hvorfra der var udsigt ind til selve restauranten.

Nu er Mefisto jo godt nok en dedikeret fiskerestaurant, så jeg vil da lige nævne, at nabobordet valgte “Fruits de Mer Mefisto”, som man skal være to for at bestille, og det så intet mindre end overdådigt ud! Næste gang er planen, at jeg besøger Mefisto i følgeskab med en, der også kan lide skaldyr.

Ovenfor ses min elskede foie gras terrine, der var serveret med en frisk, lille sommersalat med blåbær, tynde skiver syltet rødløg, friske ribs, bredbladet persille og spæde, grønne salatblade.

