Der findes mange måder at lave spaghetti carbonara på, men jeg sværger stadig til min hjemmestrikkede model af denne fantastiske spise fra støvlelandet:

– – – – – – –

Ingredienser:

Spaghetti eller anden pasta
Bacon i tern
Smør
Mel
Sødmælk
Lidt revet ost
Æg
Rucola
Stødt muskatnød
Paprikakrydderi
Salt & peber

Jeg plejer at sætte saltet vand over til spaghettien, mens jeg steger bacontern på en pande ved siden af, til de er sprøde. De lægges efterfølgende på køkkenrulle for at suge det overskydende fedtstof.

Så tager jeg en god klat smør, som smelter ved medium varme, og derefter tilsættes en stor spiseskefuld mel, der røres godt ud i smøret, hvorefter mælk tilsættes ad flere omgange, alt imens der røres godt, så det ikke brænder på (den opbagte sovs).

Når sovsen har den rette konsistens og mængde, tilsætter jeg revet ost, salt, peber, stødt muskatnød og paprika.

Dernæst blander jeg baconen i sovsen og hælder ud over spaghettien. Bunden (eller toppen som på billedet) består af en håndfuld rucola, spaghettiblandingen placeres ovenpå, og sidst toppes med en æggeblomme, hvor skallen lige er blevet skoldet først med vand fra elkedlen for at fjerne potentielle bakterier.

Tilberedningen tager max. 15 minutter – opvasken efterfølgende tager næsten længere tid, men det er det hele værd! ;-)

Bon appetit!