Første gang, jeg stiftede bekendtskab med fænomenet Bento, var, da jeg ved et tilfælde kom forbi en dansk blog, som hver dag bliver opdateret med billeder af farvestrålende og fantasifulde madpakker til den store guldmedalje!

Jeg blev mere end imponeret over bloggerens evner til at præsentere et frokostmåltid som figurer og billeder, og derfor var jeg ud over at følge med på bloggen også nødt til lige at undersøge nærmere, hvad det der Bento var for noget.

Bento er en japansk betegnelse for en slags luxusmadkasse med flere rum i. Selve måltidet bestod oprindeligt primært af fisk og tilhørende ris, men alle madvarer kan i teorien benyttes.

Pointen er at dekorere og pynte maden i sig selv og ikke bare med topping, som vi er vant til fra eksempelvis dansk smørrebrød med lidt yndig karse på toppen. Næh, bentobokse går “all the way” og gør selve maden til pynten i form af genkendelige figuredenne her.

Til formålet kan man købe adskillige spøjse stykker udstyr, bl.a. udstikkere med form som Hello Kitty (som er meget populært i Østen), skabeloner af forskellige dyr, madkasser med sjove former eller dekorationer og diverse andre hjælpemidler.

En af mine klare favoritter er forme til at putte nypillede, kogte æg i, mens de stadig er varme, hvorefter formen med ægget dyppes i koldt vand noget tid, og til sidst ændrer ægget så udseende alt efter formens figur. Ovenfor ses de to, jeg har købt til formålet med en bamsebjørn og en kanin.

Jeg kan ikke prale af at have kastet mig over bento-madkunsten for alvor, men jeg er kraftigt inspireret af den, og jeg finder det meget fascinerende at se andres resultater med denne for Danmark atypiske form for madlavning.

Dog har jeg købt en håndfuld redskaber til at pynte og dekorere mad med på anderledes vis, og ud over æggeformene kastede jeg også min kærlighed på bogstav- og taludstikkere, som jeg både har brugt til bagværk, men også som et lille humoristisk indslag på rugbrødsmadder i stedet for de typiske skiveagurker.

Jeg kan forestille mig, at eksperimenter med bentoudstyret vil være en stor fornøjelse, især hvis man har børn i hjemmet. Så kan det også blive en hel leg at skulle lave madpakkerne til næste dag hver aften, inden man går i seng.

Mange ting, som indgår i de klassiske moderne bentobokse, kan det være, man allerede har i husstanden, eksempelvis udstikkere til småkager, små bøtter eller almindelige muffinforme.

Det bentoudstyr, jeg har anskaffet mig indtil videre, har jeg købt gennem J-List, som er en japansk hjemmeside med alverdens udstyr til lave priser. Jeg valgte fragt med skib, og derfor blev shippingudgifterne meget små taget afstanden i betragtning, og jeg ventede så også en måneds tid på at modtage varerne.

Køber man for over det, der svarer til 80 danske kroner, skal man dog huske på, at der kommer told oveni, når man køber uden for et EU-land. En god hjemmeside med oversigt over online shoppesteder for bentoudstyr er i øvrigt denne.

Jeg håber, at indlægget her har givet nogle af jer lidt blod på tanden, for jeg tror, at japanerne har fat i den lange ende, når de i deres madtradition vægter det æstetiske udtryk højt. Når måltidet tager sig godt ud, er det også en større nydelse at indtage det, så hvorfor ikke udnytte det lidt bedre? :-)

Bloggen, der åbnede mine øjne for denne finurlige verden, er denne her, og jeg vil helt klart anbefale jer at kigge forbi – skynd jer afsted!

